Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Já a ti druzí čili jak se teda dohodneme?
Autor: Jpks. (Občasný) - publikováno 18.1.2002 (17:22:11)
Tento text by chtěl být polemikou jak s idealisty, tak materialisty.
Protože: kolem nás je v nás a v nás je kolem nás.

Já a ti druzí
čili
jak se teda dohodneme?

Vnitřní svoboda a duše, matérie a zákon, jazyk a svět. Všichni mluvíme o tomtéž, ale nemůžeme se shodnout. Čím to je? Víme, že svět existuje, ale jak to víme? Svět máme schovaný v sobě a protože si na něj nemůžeme sáhnout, nezbývá nám, než věřit, že je skutečně takový, jaký si jej představujeme. A schizofrenik, či jiný "duševně nemocný"? Jeho svět existuje stejně objektivně jako ten náš.

Žijeme ve skutečném světě a i naše já je skutečné. Obojí je na stejné úrovni reálnosti. Zdálo by se, že naše představy o světě jsou sekundární, protože mysl je pouze obrazem světa, nemá nic, co by nepocházelo z materiálního. Zároveň ale obraz světa existuje právě jen v naší mysli, neoddělitelně od ní. Nikdy nemůžeme říct: "tohle je objektivní svět a tamto se ti jen zdá", protože nemáme žádné kritérium. "Objektivní" (materiální) se proto nedá nadřadit "subjektivnímu" (ideálnímu), ani naopak. Jedno je totiž v druhém a odděleně by neexistovalo.

Rozpor tu přesto je. Reálný svět je vidět, a lidé, nemohouce svůj obraz srovnat s obrazy jiných, si představují, že všichni vidí stejně. Svět proto považují za uzákonitelný, popsatelný exaktně a jednou provždy. Do duše vidět není a tak se předpokládá, že pro ni žádné zákony neplatí nebo jsou nepoznatelné. Tak vzniká propast mezi objektivitou světa a subjektivitou duše.

Na jejím udržování má zásadní podíl jazyk. Jazyk, který se vyvinul jako pracovní nástroj, instrument koordinace činností, a který je z neznámého důvodu považován za základ komunikace mezi lidmi. Jazyk, jak plyne z jeho instrumentální povahy, musí redukovat skutečnost. Je tu proto, abychom se dohodli alespoň na minimu nutném k životu ve společnosti. Tváří v tvář nesouměřitelnosti vnitřních světů lidí se ale jazyk zarazí a trapně se usmívá.

Bobr říká, že jazyk vytváří svět. Čistě materiální svět tím jistě nemyslí. Ale ani náš vnitřní svět není vytvářen pouze jazykem, ale setkáváním, interakcí s jevy světa vnějšího. Každé takové setkání je událostí, která na nás působí bez zprostředkování jazyka, bez ohledu na to, co si o ní "myslíme", a jedině takovými událostmi se tvoří lidská psychika. Protože je pak svět nadřazen tomu, co o něm říkáme a co si myslíme, není jazyk dostatečný prostředek, jak se vyjádřit někomu druhému. Můžeme jen chodit po ulici a ukazovat si na věci a skrze ně si navzájem ovlivňovat svoje světy.

Konkrétní věci jsou "díry do světa". Konkrétní věci, nahodilé souvislosti, ukazují na podstatu. Jistě, vytváříme si zákony, o kterých si myslíme, že se na nich "všichni shodneme". Ale v tom právě spočívá jejich iluze. Zákony, které svou podstatou musí být jednoznačné, redukují svět. Jaký zázrak, že se shodnem na to, že se v domě dá bydlet a že strom roste ze země! Neviděli jsme ale ve svých snech domy, které jsou pravou negací bydlení, které nás nezvladatelně přitahovaly svou prázdnotou odlišující je od okolního zabydleného světa, neviděli jsme stromy vyrůstající z milenčina ramene?

Obě složky skutečnosti, ta uzákonitelná i ta všemu se vymykající, mají stejné právo na existenci. Ignorovat kteroukoli z nich vede ke slepotě. Mezi matérií a ideou žádný rozpor v podstatě není. V jejich podstatě ne - nám se ale zdá, že je, protože náš svět je přece tak jiný než světy ostatních, jak jim to mám říct, co ve mně pluje za ideje? Máme přitom pocit, že s materiálním světem tahle potíž není, máme přece ty zákony! Pro idealisty je tak materiální svět svou předpokládanou jednoznačností degradován. Mnoho(značnost myšlení) je přece více než jedno(značnost materiálního světa)! Protože ale svět, jak už jsem ukázal, existuje (alespoň pro člověka) pouze v myšlení, nejsme schopni jej od idejí nijak odlišit.

Dostávám se tedy znovu do zdánlivého protimluvu. Svět a člověk jednou jsou. Ale protože všechno existuje pouze v naší mysli a my si myslíme, že mezi člověkem a světem, mezi ideou a matérií je propast, ta propast pak objektivně existuje. Myslí si to i tera (opravdu žijeme pouze v podvědomí, svět nás nezajímá) i Bobr (do podvědomí nesmíme utíkat, žijeme přece teď a tady mezi věcmi).

Oddělení světa věcí a světa idejí je možné pouze jako metoda, jak je lépe spojit. Totiž uvědomit si, že nás náš způsob řeči opravdu od světa odděluje. Nemajíce jiný nástroj, můžeme pak řeč použít jako kladivo, které buší do světa, který je nesnesitelný, tak dlouho, dokud v něm neuděláme díru, kterou do něj pak skočíme a splyneme s ním.

Řeč vytváří všechny naše stereotypy, které nám brání projevit svobodnou vůli. Ale může je stejně tak i rozbít.

Anebo jinak. Neříkala snad tera, že pomocí lásky vskočila jednou do světa? Já také stále ještě věřím, že to je nejrychlejší, okamžitý způsob, jak spojit dva nesouměřitelné světy dvou lidí, jak žít, alespoň na chvíli, ve skutečnosti.



Poznámky k tomuto příspěvku
romann (Občasný) - 21.1.2002 > to co jsem napsal vedle, pracuj s hypnozou, budeš zkušenější, slova nestvořila tento svět...
<reagovat 
3022 (Občasný) - 18.1.2002 > Spoustou nabubřelých frází a vzletných formulací jsi neřekl téměř nic. Další "filozof"...
<reagovat 
 Jpks. (Občasný) - 20.1.2002 > 3022> Díky za známku, byl jsi první.
S tou nabubřelostí... Trochu jsem zkoušel, co tu všechno skousnete. Že si taky do mě kousnete, to jsem doufal, ale tvoje štěkání...
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 21.1.2002 > Jpks.> Pes který štěká nekouše.
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 21.1.2002 > 3022> Rád bych od tebe někdy slyšel solidnější kritiku! Klidně napiš text o "nabubřelých filosofech" a o tom, jak se takové nabubřelosti vyhnout. Velmi rád si jej přečtu - také nemám rád nabubřelost.
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 19.1.2002 > Myslým, že máš pravdu, kteru jsi ale špatně vyslovil(a).
Domnívám se, že "objektivní" je to, na čem se určitá skupina lidí shodne, že to je. Nejvíce objektivní je tedy to na čem se všichni shodnou že skutečně je a jakým způsobem to je.
Suběktivní lze tedy vymezit pouze negativně k této definici. Sub. jsou fakta, o kterých se domnívám, že jsou jen já sám a nejsem schopen argumentace k tomu, aby je ostatní lidé vpustili do "svojí" reality.
<reagovat 
 Jpks. (Občasný) - 21.1.2002 > čmelák> Myslím, že se ti podařilo vyhmátnout jádro mojí úvahy. Ale je to právě to, s čím nesouhlasím. Rozdíl mezi subjektivitou a objektivitou není kvantitativní (ani jiný, není nutně žádný). Nedá se statisticky definovat míra objektivity.

Zákony (přírodní i společenské) se o to ale pokoušejí. Chtějí stanovit nutnou míru objektivity (tj. kolik lidí se na tom musí shodnout, aby to byla pravda). Jsou to ty zákony, které uměle vytvářejí rozpor mezi člověkem a skutečností.

Když půjdu po ulici a přejede mě auto, je to vpád reality do mého světa. Nezáleží na tom, kolik lidí se shodne na tom, že mě to zabilo. V takovém okamžiku se právě ukazuje zbytečnost rozlišení na subjektivní a objektivní. Já jsem subjektem i objektem své smrti.

Chtěl jsem říct, že člověk nemusí čekat na tak extrémní situaci. Že jsou okamžiky, kdy se realita „hlásí“ a jsou to ty okamžiky, kdy cítíme něco jako překvapení, úžas nad světem.


<reagovat 
nana (Občasný) - 19.1.2002 > Ale to je přece dobře když se člověk snaží bejt filosof,ne?Když se na něco snaží přijít a nejde jen po povrchu?A samozřejmě, někdy přijde na něco, na co už přišel někdo před ním, ale to nevadí.Mě se to líbí pro ten prvopočáteční záměr něco objevit a ptát se.
Body: 5
<reagovat 
 3022 (Občasný) - 21.1.2002 > nana> Není, pokud to dělá proto, aby se předvedl před ostatními. Filozofie je o hledání odpovědí, nebo spíš o hledání nových otázek. Není to o tom, snažit se zapůsobit na druhé. Pokud chce filozof cosi druhým zdělit, jistě to chce podat poutavě, ale také srozumitelně, jasně a jednoduše. V tom je ten rozdíl.
<reagovat 
 Jpks. (Občasný) - 21.1.2002 > nana> Díky za tu poznámku. Prvopočáteční záměr... to je podle mě ta výhoda psaní na netu, že může prezentovat myšlení "ve stavu zrodu". Myšlenky, který se ještě neusadily, nejsou úplně jasný, a jak víří okolo toho, co člověk vlastně chce říct, mají šanci trochu se toho dotknout. Samozřejmě s pomocí ostatních, s jejich kritikou probíhající skoro v reálným čase. Tak prosím kritizujte, bez toho by ten text neměl smysl.
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 21.1.2002 > Naprosto souhlasím, ale je to ta nejlepší možná definice, která mě napadá. Myslím, že jsou situace, kdy na objektivitě záleží, ale také ty, kdy ne. Když na ní záleží (např. u zdravotního vyšetření) pak je na místě se o něco takého jako co nejvyšší míru objektivity pokusit aplikovat.
<reagovat 
romann (Občasný) - 4.2.2002 > v nejedné meditaci jsem poznal - ten kdo zažil božské nemůže slyšet filosofii ani o duchovnosti, dělá se mu z těch slov mdlo, vždyt je Vše Jinak!
Body: 1
<reagovat 
 Jpks. (Občasný) - 9.2.2002 > romann> Já ti věřím, že vše je jinak, ale jak to chceš někomu říct? V meditaci je každý SÁM.
<reagovat 
romann (Občasný) - 11.2.2002 > a to je správné, proto nepoučovat, ale vést k meditaci. Jako zen.
<reagovat 
čtenář kvi - 18.1.2003 > tak vidim ze jednicky mas jen od nezneho pohlavi:)) ja ti nic jinyho dat nemohla..libi se mi to a taky semi libi ze takhle nekdo uvazuje...pripomina mi to bacha a jeho predsatvu jak se v trave topis jako vevode a napoak po vode chodis jako po trave:))myslim ze pro tuhle hru s realitou neni treba bejt sbehlej v esot.literature...a taky verim ze realita je uzasne hrava sama o sobe a za tim co vidime se skrejvaj souvislosti ktery muzeme videt kdyz chceme a pak dojde k propojeni toho co vsichni vnimaj v opozici... staci kdyz si rekneme ze nic neni nahoda...:)
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 15.5.2003 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter