Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Matura
Autor: back (Občasný) - publikováno 8.7.2006 (21:54:17)
 

      Horké léto, vůně asfaltu z rozpálené střechy a pocit, že svět patří jenom mně. Maturitní vysvědčení v kapse, modré nebe nade mnou. Škoda, že tu není Olda. Má odkroucenej rok vojny a doma byl jen jednou. Dostal vzorného vojína! To je k posrání. Ten fluktuant, defraudant, chlív a úchyla je vzorný vojín. Pevná hráz kapitalismu, to je teď Olda. Musím mu napsat. To si říkám už tři měsíce, ale jaksi nejsem schopnej.

      Zapálím si cigáro a vychutnávám svobodu. Ta je jen tady, na našich střechách. Přivedl mě tu kdysi Hans. Na zídku mi musel pomoct. No jó. První cigáro, první opice, první hambatý časopis, to všechno s Hansem. Vzpomínám  na jeho mámu. Malá Terka. Tak ji říkali. Přišla po válce v průvodu řeckých komančů, vypuzena z vlastní země. To je paradox. Hans komanče nesnášel a nakonec před nima celá jeho rodina utekla nazpátek do Řecka. Kaliméra, kalispéra, křičeli jsme jako kluci po staré Řekyni, která i v největších letních vedrech z hlavy nesundala černý šátek.

      Do Řecka se určitě podívám. Hans mě vezme k sobě. Půjdeme na pláž, lehneme si do teplýho moře a budeme okukovat ženský. Moře v Řecku je prý teplý jako chcánky. To říkal prastrýc Mirek. Za první republiky býval námořníkem. Potom utrum. Ze stesku po moři mu přeskočilo. Měl jsem ho rád. Vždycky když k nám přišel na návštěvu, sedl si v kuchyni a svýma hlubokýma očima hleděl do prázdna a já v modři jeho očí pozoroval nekonečné dálky oceánů. Na pravé ruce měl vytetovanou kotvu. Mockrát jsem si jí obkresloval propiskou na svou levou ruku. Když prastrýc umřel, tak jsem do kapsy saka ve kterém ho pohřbili, vsunul pohled od Hanse s oceánem a plachetnicí.

      "Jarků, pojď domů, máš návštěvu," zakřičí najednou z okna máma. Kdo to může být, napadne mě."Jó, už jdu," odpovím a už šplhám ze střechy dolů. Hup na zídku a na dvůr. Za ty roky bych mohl poslepu.

       "Čus Kube, co jéé?" zdravím spolužáka a podávám mu ruku. Natáhne svou pravici směrem ke mně,  já v poslední chvíli ucuknu. Fórek starý snad třista let, ale pořád funguje. Kube zavrtí hlavou,  já se musím smát. Co po mě chce ten miláček učitelskýho sboru, premiant třídy a adept na prezidenta zeměkoule ?

      "Sem Tě přišel pozvat na maturitní mejdan. Budou tam i nějaký holky," spustí nesměle. Mejdan u Kubeho ? No tak to je síla. Co tam asi budeme dělat? Konzultovat lícovací soustavu ? "Hm a kdy?" odpovím. "Dnes v sedm," kontruje radostně. "A starej Kube?" dodám. "Naši odjeli včera za babičkou. Je nějaká marodná," prohodí na odchodu. To je paradox. Nemoc babičky se změní ve štěstí jejího vnuka. Možná přijde o panictví, blbec. Bude kopulovat v poslední babiččině hodince.

      Lehám si v kuchyni na stařičké kanape. Kdysi to býval tank, stíhačka, ponorka, formule jedna, vesmírná loď a spoustu jiných strojů. K tomu většinou stačily dva polštáře, deka a pár barevných pastelek. Dnes už mívám na kanapi úplně jiné sny !

      Jednou mi Olda říkal, že je to všechno jinak. To bylo před rokem, když jsem mu líčil své plány. Řekl jsem mu, že maturu si teda dodělám, ale žádná fabrika. Budu dělat jenom to, co mě baví. Olda se divně usmíval a docela mě tím nalomil, protože měl výraz člověka, který ví o čem mluví. A měl pravdu. Co je vlastně přede mnou ? Dva roky vojny, píchačky v šest ráno, občas pracovní sobota a podniková rekreace na Vranově, nebo v Tatrách. Trošku si užiju, což znamená, že se párkrát ožeru.  Pak zbouchnu nějakou prdelatou jeřábnici. "Do-pr-de-le," procedím mezi zuby a je mi z toho šoufl.

      Máma se točí kolem plotny. Chystá slavnostní večeři. Musela se chuděrka ohánět, abych si dodělal alespoň tu blbou maturu. Přes den v krámě a po nocích šila pro bachraté mámy Kubeho, Nováka, Šťastného, Bárty a jiných. Manželky zasloužilých soudruhů. Starý Kube je dokonce předseda komančů na okrese. Před jeho synkem se třásli učitelé jako sulc. Kdybych byl já tak blbej, neudělám ani učňák.

      Máma smaží maso. Měla ho zamluvené už čtrnáct dní a ještě k tomu manželce řezníka ušila zadarmo kostýmek. No jó. Ono je to těžký, když  vlastně všechno patří všem, protože potom logicky není nikoho nic.

     Tak šťastnou jsem mámu dlouho neviděl. Kuchyní se příjemně line vůně masa a já s podivným pocitem usínám. Mám sen. Jedu s tátou na saních. Je mi tak pět. Otevírám pusu a na vyplazený jazyk chytám veliké vločky sněhu, které se rozpouští a já tu kaši polykám. Je to ta nejsladší zmrzlina, kterou jsem kdy jedl. Pod kopcem stojí máma. Má oblečený krásný kožich. Všichni jsme hrozně šťastní.

      "Jarečku vstávej," probudí mě mámin hlas. Vyskočím z postele a překvapeně hledím na prostřený stůl. Jíme to podpultové maso a bramborový salát. Mně je úplně jedno, že je skoro osm. Po večeři máma vytahuje veliký balík. Překvapeně se na ni podívám. Nedočkavě odtrhuju kousky balícího papíru a ze všech stran odřezávám motouz. Máma se jen pobaveně směje. To udělala naschvál !

      Uvnitř balíku je hvězdářský dalekohled! Takový jsme neměli ani v astronomickém kroužku. Jsem tak překvapený, že se nezmůžu na slovo. Jdu k mámě a obejmu ji.

      Po večeři společně uklidíme a já nedočkavě dalekohled sestavím. Máma přihlíží a radí mi. "To patří tady ? Myslíš ? Hm, to je zvláštní." Já se jen usmívám.

      Dalekohled vynesu na střechu a namířím ho k obloze. Pozoruju hvězdy a je mi jasný, že zítra se půjdu přihlásit do fabriky. Od pondělka nastoupím. Musím mámě pomoct, než si na mě vzpomenou na vojenské správě. Zapaluju si cigáro. Najdu trojúhelník Vegy, Deneby, a Altairy. Vega je má nejmilovanější hvězda.

 

     Vím, že právě tohle je ta moje svoboda, kterou mi nikdo nemůže vzít, až budu denně za pět minut šest stepovat před fabrikou a budovat pevnou hráz kapitalismu.



Poznámky k tomuto příspěvku
Prvnístředavžití (Občasný) - 9.7.2006 > To byly časy...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 9.7.2006 > Pro mne to má zvláštní příchuť ...není to hořké ani sladké , ale kouzelné a stejně tak napsané. Máš dar vystihnout to podstatné a doslova čtenáře strhnout...píšeš moc hezky...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 9.7.2006 > ALISSIE> Děkuji :-))
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 10.7.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 10.7.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Čtenář - 10.7.2006 > tos psals pro Freedom und Demokratische Beobachter?

<reagovat 
 back (Občasný) - 10.7.2006 > čtenář> 

??? Co se tak třeba podepsat ?


<reagovat 
Lola (Občasný) - 10.7.2006 > vyborne napsane s volnosti- libi
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 10.7.2006 > Lola> :-))
<reagovat 
 Lola (Občasný) - 10.7.2006 > back> opravdu je to moc pekny:) presne se to hodi do takovyhlech dnu, jen tak dal
<reagovat 
skold (Občasný) - 11.7.2006 > Těším se na promoci  
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 11.7.2006 > rýp> Dík za zastavení. Rýpe. Monotónnost témat ? :-)) To máš na mysli ?
<reagovat 
Ron (Občasný) - 12.7.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
miruna (Občasný) - 12.7.2006 >

..počítala som si...

d*:-)


Doporučil 
<reagovat 
Stružiník (Občasný) - 12.7.2006 > Je to celkem fajnově napsaný příběh, hezky se to četlo. Jirka
Body: 3
Doporučil 
<reagovat 
back (Občasný) - 12.7.2006 > "-))
<reagovat 
zirael (Občasný) - 12.7.2006 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.7.2006 > Je to fajn a jsem ráda, že konečně je na špici nějaká dobrá próza:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > ztratila> "-))
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 12.7.2006 > jo...good...jen mi trochu vadí, že chvíli dumá spisovně a chvíli nespisovně....v těch myšlenkovejch pochodech by mi víc sedla nespisovná...
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > Max Bubakoff> Jo zapracuju. Dík. Chýbí editace :-)))
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 12.7.2006 > a jeje,toto si urcite nezazil,to je neco z povidani,neco z filmu z Vaculikem etc....z tridniho mazanka je postrach...kua chce to cist a nepremyslet,rekyne mela nemeckeho Hanse a pred reckymi komancemi utekla k nasim komancum chudinka...:-)pokus o dadaizmus backu?2 za tu predchozi tvorbu a za sukani v babiccine posledni hodine,treba se prisla podivat na vnouckovo odpanicovani :-))),nice day
Body: 2
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > sartre2> 

Dík za zastavení, ale nasral jsi mne hlopýma řečma. Já to zažil. Hans byl Jenda Zatloukal. Jeho matka z Greece přišla po svých a bez botiček !!! Vzala si čecha, to je život.

     Zabydlovalo se s nima pohraničí, třeba na Osoblažsku obec Dívčí Hrad, kde bylo 80% Řeků-zvláštní situace. To byla malá Helada. Já Ti dám Vaculík... Střílíš od Boku. Vyrůstal jsem mezi Řeckou menšinou a to mě ovlivnilo.


<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > back> A co je nelogického na tom, že příznivci řeckého komunismu utekli před ultrapravicí do komunistické ČR ? K uvolnění došlo až za Papandrea, kdy se ještě o něco později začali řeci vracet do vlasti, rodiny smíšené, což byl případ i Terky Zatloukalové a jejího syna Jendy Zatloukala, zvaného Hans ? Jó pane, jsem zvědav na reakci, když už jsi ze mne udělal blba... ale z koho vlastně ?
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > back> 

A ten paradox, který nazýváš dadou :

1- jako dítě přišla Terka  v průvodu komunistů, kteří byli vypuzeni z Řecka ultrapravicí. Bylo zvláštní, když při hokeji ČSSR x SSSR fandila Rusákům.

2- Vdala se za starého Zatloukala a měli syna Jendu zvaného Hans. Teď si říká Janis.

3. Když se poměry uvolnily, daleko před revolucí, uprchlíci se vraceli do své rodné země a mezi nima i Hans - Jenda-Janis Zatloukal. Toť vše.


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 12.7.2006 > back> no, už sem čekal, že to bude janis sidovský....;)))kriste, to by bylo spíš do homo rodinných pout...
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.7.2006 > Max Bubakoff> 

Bubáku, Ty ďáble :-)))) homo rodinná pouta. S mou představivostí, pěstovanou dennodenně od rozbřesku po soumrak  už mám v hlavě scénář :-)) ten co ještě netuší - hlavní role Skold a starý chlív, který tuší, že skold netuší ale skončí to pořádnou dávkou rumkofoly a .....konkurs na toho chlíva asi vypisovat nebudu :-)) ta rolička je jasná :-))))

 

Mám zajímavý poznatek. Z toho parna se dělají nejen štětiny na prdeli, ale vytahuje to z nás nejnižší pudy a představy :-))) 


<reagovat 
MiKa (Občasný) - 13.7.2006 > backu, ty psát umíš - ten příběh je jako kaleidoskop, plnej obrázků - přesvědčivých, působivých, to oceňuju jako klad, mám maličký výhrady ke gradaci, k její křivce a taky bych si dala pozor na sebedojímání (k tomu svádějí texty-vzpomínky a já k tomu mívám taky sklon:) - ale to je záležitost mýho individuálního vkusu - neboduju, ale doporučím ostatním
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.7.2006 > MiKa> Já to taky tak cítím, tu gradaci, křivku.... Ale je to  tom, že se jedná o zkrácenou verzi. Musím krátit, aby to tu vůbec někdo četl :-)) Děkuji za zastavení...
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.7.2006 > MiKa> :-))
<reagovat 
noa (Občasný) - 13.7.2006 > pěkný vaculíkovský vzpomínky, řekové jsou fajn exotickej prvek v džínové plesnivině... náběh na hodně pěknou sbírku... souhlasím s MiKou, že jim asi prospěje odležet, proškrtat taková ta zobecnění, která vyplývají z ostatního řečeného (např. "které zrodila dětská fantazie") a třeba ještě dodat další detaily... to se to radí, co? :-)
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.7.2006 > noa> :-)) Ano.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2006 > je to dobré, jeden z těch "lepších dílů"

ovšem viz. Mika, noa

jinak si ale stále myslím, a to čím déle tě čtu, že jako papírové sbírce by tomu prostě chyběl drajv, ve srovnání s Haklem a těmahle tentononc

/redakční výběr/


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Rambonaut (Občasný) - 16.7.2006 >

jinak, povedená


Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2006 > jinak ovšem ten bolestný pocit nahlížení do černého tunelu budoucnosti mám poslední dobou dost často -brr :-/
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.7.2006 > Václav Mráz> 

:-))

 

A to tě nečeká(doufám) prdelatá jeřánice :-)))


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2006 > back> taky doufám :-)

ne, já se na rozdíl od hlavní postavy neděsím "pevně nalinkované budoucnosti", spíš toho, že vůbec nevím, jaká bude, že mě čeká ještě nějakých min. čtyřicet let života a že ovlivnit to můžu asi stejně jako pád do propasti
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.7.2006 > Václav Mráz> Svou budoucnost ovlivnit můžeš, ale v daleko menší míře, než by sis přál. Úplný pád do propasti to není :-)) Jsou ovlivnitelné a neovlivnitelné věci... Ale to už si připadám jako taťka :-))) Fuj.  
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 14.7.2006 > Václav Mráz> 

že mě čeká ještě nějakých min. čtyřicet let života

čoveče...abys to nezakřik...;) ale jo...svojí smrtelnost si člověk začíná uvědomovat až spíš po třicítce....


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2006 > back> si právě říkám, jestli mi nakonec nebude vyhovovat, až už budu někde ulitý v manželstí s dvěma dětma, zašitý někde v práci a mít všechno v podstatě už nalinkované, než tady tento "přechodný" stav

vlakem se mi taky líp jede, když vím, že už mne čeká jen cílová stanice a že všechny přestupy mám za sebou

tati :-))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 15.7.2006 > Max Bubakoff> být jich míň, budu rád

ostatně já vymyslel "sebevražednou budku" několik let před tím, než jsem poprvé viděl Futuramu ;-))
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.7.2006 > Václav Mráz> 

Vašíku :-)),

 

ono v tom manželství není zas až tak špatně. V manželství si musíš uchovat jakousi třináctou komnatu, umožnit tomu druhému, ať ji má taky a mělo by to klapat :-)) Lehce vyřčené, realizace krapejtek těžší. Ale musím říct, že se mu to povedlo a žiji v pohodě :-)) 


<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 14.7.2006 > back> 

jsi šťastný člověk :) jj, třináctý komnaty a umění s nima nakládat - neotevírat je, když není třeba, nepátrat po nich, nechat toho druhýho, aby je v případě potřeby otevřel sám -- není nic těžšího, než někoho milovat x let -- není nic krásnějšího (promiň mi ten sentiment, za kterej každýho kritizuju -- za to může argentinský bílý a synovy narozeniny)

 

ale tu sbírečku jednou vydanou - tu ti přeju :) jestlipak třeba něco publikuješ časopisecky nebo tak vůbec?


<reagovat 
 back (Občasný) - 15.7.2006 > MiKa> Miko, je to tak. Jseš moudrá dívka, žena, dáma ? :-))
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 15.7.2006 > back> ten otazník je na místě :)) jak kdy, jak v čem :)
<reagovat 
 Rambonaut (Občasný) - 16.7.2006 > MiKa> 

z toho vašeho povídání mám takmer tvrdohlav:)))


<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 16.7.2006 > Rambonaut> to se ti nedivím :)) to je fakt na betonovou hlavu :))
<reagovat 
 back (Občasný) - 16.7.2006 > MiKa> Mnohdy " poddílová povídání " předčí dílko samo :-))
<reagovat 
aaaaaaa (Občasný) - 16.7.2006 > Jo, líbí se mi na tom, že vypravěč je takovej lidskej.
Body: 5
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 17.7.2006 > taková rekapitulující
jen tu nostalgii nepřehnat
jak v povídce, tak v životě

některý úseky skvělý
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter