Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Brašnář
Autor: Kremel Kryštof (Občasný) - publikováno 30.3.2006 (14:47:00)

Pavla Jordu živí řemeslo, ve kterém hraje už pouhý milimetr veledůležitou roli. Jednou špatně řízne a několikaměsíční práce může začít od začátku. Pavel Jorda si totiž vydělává jako brašnář. O jeho šikovnosti mluví zakázky. Například před šesti lety šil pro vášnivého sběratele interiér do jeho ferrari.

“Můj dědeček byl obuvníkem, měl dílnu plnou strojů a díky němu jsem se dostal k práci s kůží,” říká Olomoučan, který si už ve dvanácti letech sám vyrobil kožené křeslo. Podstatnou část brašnářské práce dnes obstarávají stroje, i tak lze v jeho dílně najít nože či raznice, které si vyráběli samotní mistři pro vlastní ruku. “Nejprve si vytvořím nákres a vyřežu části kapsy. Přitom mně nejjednodušší věci mohou trvat hodiny, některé třeba dny. Největší a nejdokonalejší zakázky ale zaberou i několik měsíců, protože než přijdu na ideální řešení, musím na několika prototypech vychytat nedostatky,” přibližuje řemeslník.

Imitace usně jsou dnes již tak dokonalé, že ani odborník často nerozezná pravou kůži od syntetického materiálu. Stále však nejkrásnější doplňky moderních žen a úspěšných mužů jsou podle brašnáře z hověziny - ať už to jsou kabelky, etue, pouzdra nebo batůžky. “Různé repliky, například součásti pro historické šermíře, dělám ručně na míru,” usmívá se Jorda, který jednotlivé díly sešívá polyesterovým hedvábím, lněnou přízí nebo koženými pásky.

Příbuzné řemeslo je sedlářství, ke kterému si znalec také přičichl, a ušil i pár koňských sedel, ale kvůli náročnosti sedlářství opustil. “Splnil jsem si některé sny. Například jsem v roce 2000 pro jednoho sběratele veteránů šil kompletně celý interiér v červené a černé kůži do jeho ferrari, a to od volantu až po sedadla. Trvalo mi to půl roku. Chvíli nato přišla zakázka ze Saúdské Arábie, kam jsem dodal několik desítek pouzder a stovku detailně propracovaných atašé kufříků. Kufříky jsem dělal na etapy šest měsíců,” vzpomíná na své nejlukrativnější zakázky muž, který uznává práci kolegů brašnářů zejména z Maďarska, Skotska nebo Skandinávie.



Poznámky k tomuto příspěvku
the_dark_side_of_me (Občasný) - 31.3.2006 > je sice obdivuhodné, jak se v dnešní době automatizace a strojů dovede někdo uživit tímhle řemeslem, ale jaký měl tenhle článek význam?
nepochopil...a radši nehodnotím
<reagovat 
Věza (Občasný) - 23.10.2008 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter