Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Puškař
Autor: Kremel Kryštof (Občasný) - publikováno 27.3.2006 (11:07:33)

 

Roky zapovězené řemeslo, které mohly za minulého režimu provozovat jen státní podniky, se podařilo vzkřísit Jiřímu Krbečkovi z Olomouce. A co víc? Podnikání se mu daří, na výsledky jeho práce neváhají zákazníci čekat i několik měsíců. Jiří Krbeček vyrábí pušky.

“O zbraně jsem se zajímal od mládí a taky jsem střílel sportovně. Vyučil jsem se nástrojařem. Po roce 1989 jsem si v uherskobrodské Zbrojovce dodělal puškařství,” vzpomíná řemeslník. Olomoucká dílna je vyhlášená mimo jiné pažbami, které tvoří Krbečkův syn Jiří. “Jediné stroje, které používáme, je pásovka a cirkulárka, potom už přichází na řadu rašple, pilník a dláto. Hodně času zabere povrchová úprava. Výsledek ale stojí za to, protože kresba dřeva se zvýrazní a má šmrnc, práce zabere asi deset až dvanáct dní,” vysvětluje puškař.

Výrobky z Krbečkovy dílny mají specifickou značku a prochází přísnou kontrolou státní zkušebny, která je schvaluje k užívání. “Pokud opravuji kovové části nebo vyměňuji celou hlaveň, tak i ta prochází kontrolou. Zjišťují například, zda se opravená hlaveň neroztrhne člověku v ruce,” říká Jiří Krbeček.

Podle puškařského mistra dnes stále častěji rukodělnou práci střídá pásová výroba. V posledních letech dokonce klasické materiály mnohdy nahrazují plasty. “Někdy k nám přijdou majitelé s plastem a rádi jim ho nahradíme za dřevo nebo i levorukým střelcům vyrobíme pažbu na míru,” podotýká Krbeček junior.

Jak dlouho střelná zbraň vydrží? “Když se o ni staráte, jak máte, tak vám vydrží i sto let. Nejstarší puška, kterou mám, je terčovnice z roku 1863 a dosud střílí přesně. Čím déle puškařinu dělám, tím víc si uvědomuji, jak může být zbraň nebezpečná, a mám před ní respekt,” dodává puškař.



Poznámky k tomuto příspěvku
opožděné zrcadlo (Občasný) - 28.3.2006 > Zvláštní, skutečně je nějaký Krbeček skrz pušky. V Olomouci.

Za a co víc, bychasi nedávalo otazník, ale třeba pomlčku,, jediné stroje, které používáme, jsou..., u procházet bych volilo konzervativně tvar "procházejí",

“Někdy k nám přijdou majitelé s plastem a rádi jim ho nahradíme za dřevo nebo i levorukým střelcům vyrobíme pažbu na míru,” tuhle přímou překopat, jemně.

Udělat tomu konec.
Body: 3
<reagovat 
Vlada07 (Občasný) - 13.5.2006 > Jelikož se o zbraně zajímám sám, dívám se možná na text trochu jinou optikou. Podle mne je v textu málo poutavých informací, což bych u takového celkem exotického řemesla oekával.
Body: 3
<reagovat 
Bořislav (Občasný) - 27.11.2008 > hh...tohle je nějaká reklama? :D
<reagovat 
 Kremel Kryštof (Občasný) - 27.11.2008 > Bořislav> Ne, reklama to není. Puškařství je prostě výjimečné řemeslo a v Česku takových frajerů moc není.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter