Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Koleje z kolekce Bohem zapomenutá Země
Autor: Micro (Občasný) - publikováno 28.1.2006 (22:59:08)

Seděl na kolejích a prohlížel si dlaně.

   - Myslíš, že až umřu, půjdu do nebe?

   - Jak bys mohl jít do nebe? zeptala se ho dívka, která seděla vedle něho.

   - Do nebe. Máma mi říkala, že když budu věřit v Boha a budu žít podle zásad jeho učení, půjdu do nebe.

   Dívka se usmála.

   - Do nebe? Tomu nevěřím. Je to hodně vysoko a nevím, jak by ses tam dostal.

   Oba mlčeli, chlapec si stále prohlížel dlaně, dívka ho úkosem pozorovala.

   - Jednou jsem se taky ptal mámy, na co máme ruce.

   - A co ti pověděla? zajímalo dívku.

   - Neuměla mi odpovědět.

   Chlapec složil dlaně do klína.

   - Mně máma o Bohu nikdy nic neříkala. Ale zase mi vypravuje pohádky a ty já mám moc ráda. Vypráví ti máma pohádky?

   Chlapcovi se nechtělo odpovídat, ale dívka se na něj otočila a čekala, co řekne.

   - Mně máma pohádky moc nevypravuje. Většinou mi povídá něco o učení a Bohu. Hlavně poslední dobou.

   - A ten Bůh – to je něco jako princ z pohádky?

   - Nevím. Co je to princ?

   Dívka se zahihňala.

   - Ty nevíš, co je to princ? hleděla na chlapce; ten jen sklopil hlavu a začal prstem do hlíny kreslit všelijaké obrazce.

   Dívka chtěla otázku zopakovat, ale když viděla, jak se chlapec zachoval, neudělala to. Raději se zahleděla před sebe, kamsi do dálky, a začala mu vysvětlovat: - Je to takový hodný a hezký pán, který nosí hezké šaty a jezdí na koni. A na konci pohádky si vezme za ženu princeznu. To je zase hezká paní s dlouhými vlasy a oba pak mají děti a žijí šťastně až do smrti.

   Chlapec přestal kreslit obrazce a otočil se na dívku.

   - Tak to nevím, jestli je Bůh jako princ z pohádky. Máma mi říkala, že až ho budu mít v srdci, budu šťastný a nebude mě nic trápit ani bolet. Bolí nebo trápí něco toho prince?

   - To já nevím. To mi máma neříkala. Většinou mi jen vypravuje, jak jezdí na svém koni a aby zachránil princeznu, dělá spoustu statečných věcí. Bůh taky dělá statečné věci, aby zachránil princeznu?

   - Máma mi nikdy o princeznách nevypravovala. Jenom o Bohu. Takže asi statečné věci nedělá.

   Dívka se zamyslela.

   - A je teda ten Bůh hodný?

   Chlapec nezapochyboval.

   - Máma říkala, že je vševědoucí a že až se k němu dostanu, nic mě nebude bolet ani trápit. Takže asi hodný bude.

   To dívku potěšilo.

   - Tak to by se tomu princi podobat mohl. A má Bůh taky svého koně?

   - Asi ne. Máma mi nikdy o koních nic neříkala.

   - Tak to musí asi chodit pěšky… řekla dívka. Chlapec nijak nereagoval, nebyl si tím jistý, ale když nejezdí na koni, asi tedy pěšky chodí, pomyslel si.

   - A kde žije ten Bůh? V hradu, jako princové s princeznami?

   - Ne. Řekl bych, že žije právě v nebi. Máma říkala, že až umřu, půjdu do nebe.

   To dívku zase rozesmálo.

   - Nikdo přece nemůže žít v nebi.

   Pohlédla nad sebe. Obloha byla zatažená.

   - Už jsem jednou říkala, že je to moc vysoko.

   Chlapec začal být nejistý.

   - Ale máma to říkala…

   Zase mlčeli. Chlapec špičkou boty začal mazat obrazce, které předtím nakreslil. Dívka ho očkem sledovala.

   - A modlí se ti princové? pokračoval chlapec, jakmile z obrazců nic nezbylo.

   - Nemodlí. Teda máma nikdy nevyprávěla, že by se modlili. Bůh se modlí?

   - To nevím, ale já se modlit musím. S mámou. Naučila mě nějaké modlitby a ty každou chvíli musím opakovat.

   Zasmušil se.

   - Ale moc mě to nebaví. Ale máma říká, že to musím dělat, abych pak šel k Bohovi.

   - Já se nemodlím. Ani máma ne.

   Podívala se na chlapce, ten na ni. Během chvíle ale pohledem uhnul a začal si zase kreslit. Protahoval dlouhou čáru, avšak dřív než ji dotáhl do požadované délky, zarazil se, strnul a vážně se otočil na dívku. Ta si od něj v tom okamžiku o kousíček odsedla.

   - Ale to potom znamená, že nepůjdeš do nebe.

   Dívku ani nenapadlo zopakovat svou myšlenku o výšce nebe a trochu zbledla.

   - A kam půjdu, když ne do nebe? přisedla si zase těsně vedle chlapce.

   Chlapec polkl. Dívka na něj vykuleně hleděla. Chlapec si všiml, jak na něj v dálce mává máma. Podíval se na dívku a bez jediného slova vstal a odběhl. Dívka si všimla, jak mu při běhu žlutá hvězda na hrudi poskakuje ze strany na stranu.



Poznámky k tomuto příspěvku
Bell (Občasný) - 28.1.2006 >

Je to půvabné, řekla bych - jen snad ty dialogy by měly být v závorkách, bude se to číst ještě lépe.

 

"A kam půjdu, když ne do nebe ?" Přisedla si zase ...., že to vypadá lépe.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 28.1.2006 > Bell> Díky moc :). Právě že jsem chtěl, aby to bylo tímhle stylem. Není to tak úplně povídka. Tak i ta forma není tak úplně klasická. Snad to moc nevadí :).
<reagovat 
 Bell (Občasný) - 28.1.2006 > Micro> Tak jo, ale blbě se to čte.
<reagovat 
vrtusík (Občasný) - 29.1.2006 > Příliš nepravděpodobné. To opravdu nelze skousnout. A ta cílená dojemnost. Ne, sorry. Kdybych měl dát body, tak dva, ale nebudu ti to kazit.
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 29.1.2006 > vrtusík> 

Dojemnost? Ani bych neřekl, že je to dojemné, rozhodně to nebyl cíl... A nepravděpodobné? Rozhovor dvou dětí o tomhle? No nevim... nevidim na tom nic tak nepravděpodobného. Ale dík za návštěvu a komentář.


<reagovat 
ostrich (Občasný) - 30.1.2006 > Opravdu jsem při čtení čekal, co se z toho vyklube. Ale tenhle konec... ne že by to takhle nějak nemohlo i být, nakonec vidí-li někdo záchranu ve víře, proč by nemohl své dítě cpát vší silou do nebe, když to s nimi všemi vypadá na smrt... ale není to příliš uvěřitelné, je to hodně schematické... Na druhou stranu, když jsem ještě nevěděl o pointě, přemýšlel jsem o sektách a jiných omezovačích a zakrývačích složitého světa, o rodičích nutících své děti zapadnout do formy, kterou si pro ně připravili, takže k tomuhle jsi mne celkem dovedl, i když to nebyl tvůj záměr...
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 30.1.2006 > ostrich> Já bych to viděl naopak, v té době a situaci je dost uvěřitelné, že se lidi, a zvláště tohoto vyznání, obrací na víru. Schematické to je. Ale tady to nevidím jako handicap. Je to krátké a děti občas schematicky mluví. Co se týče tvých asociacích, něco takového jsem na mysli neměl - měl to být "jen" rozhovor dvou dětí z té doby. Samozřejmě jsi tam zase neviděl jiné věci, které jsem chtěl, aby z toho vyplynuly, ale které jsem nenapsal přímo, o tom mluvit nebudu.
<reagovat 
annandale (Občasný) - 29.1.2006 > Neni to spatne, formalne se to cte dobre. Co vytykam, je prilisny naivismus. Neslo zrejme o vystizeni reality, ale ze by dite nevedelo, co je princ, a nikdy neslyselo o Bohu, to je prilis. Nekde se myslenky tech dvou v rozhovoru zbytecne opakuji a tim se to natahuje.
Zaver a pointa- dobre.
Body: 4
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 29.1.2006 > annandale> No vzhledem k pointě - tedy době, situaci a poměrům, ve kterých je to situované, mi to tak naivní nepřijde. A k opakování - to bylo samozřejmě naschvál vzhledem k postavám, které tam vystupují. Jsou to děti. Ale dík za názor :)
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 30.1.2006 > Micro> Dobre podle toho, jak se vyjadruji, maji jiz slusnou slovni zasobu, jsou schopny drzet se pomerne dlouho jednoho tematu, samostatne uvazuji, chteji se neceho dobrat. Muze jim tedy byt minimalne 5 let, ale spise vic. Ze by do tohoto veku, (a to i v dobe 2. svetove valky - to zde opravdu nehraje roli - dokonce spise proti tvemu argumentu- totiz vira a pohadky zily v te dobe jeste intenzivneji, navic chodilo se povinne do nedelni skoly, nebyla televize, pohadky se vypravely a cetly) - z by tedy do tohoto veku tyto deti nikdy neslyseli slovo princ a Buh- a nemely poneti, co to znamena, nemuzu prijmout. Deti jsou inteligentni bytosti a zvlaste na tyto veci jsou velmi citlive a vnimave, obvykle vice nez dospeli. Takze promin, ale ten pribeh ti neverim.
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 30.1.2006 > annandale> Nenapsal jsem, že nevědí, co je to Bůh, jen se o něm baví. Ona říká, že máma jí o něm nevypravovala a neříkala. Pak se zeptá, jestli je to jako princ z pohádky. Vzhledem k tomu, že je to dítě, to není tak nereálná otázka. Přirovná něco, o čem moc neví, k něčemu, o čem toho ví víc. A chlapec nezná prince. Prostě nezná pohádky. Myslíš si, že všichni musejí znát podobné "základní věci"? Neřekl bych. Tady to ber jako fakt, tenhle kluk to prostě nezná. Žije v jiných poměrech, s jinými prioritami. S jinou rodinou. Navíc jsou i pohádky, kde se princové nevyskytují, je to asi na té úrovni, že jako dnes ne každé dítě zná Disneovky nebo kačera Donalda. A některé nevědí, co to je.
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 31.1.2006 > slohem mi to připomíná dětské knížky typu letadélko káně
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 31.1.2006 > Dog.White> To mi lichotí... :)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 23.2.2006 > aha

"Tady to ber jako fakt, tenhle kluk to prostě nezná. Žije v jiných poměrech, s jinými prioritami. S jinou rodinou. " - předně - vytvoříš-li něco nepříliš pravděpodobného, je třeba to v textu naznačit, tj. něco v tom stylu, že čtenář to jako nepravděpodobné vnímá správně, ale že i takové postavy existují

a neříkat pak čtenáři něco ve stylu "tady to tak je, prostě to tak ber"

pointa mi osobně připadá trapná, čekající na efekt, přitom právě židovský kluk by takhle nemluvil, nemlel by každou chvíli "Bůh to a bůh ono" - prostě jsi mu dal uvažování spíš křesťanského kluka, takže ta židovská hvězda na konci je sice překvapivá, ale čtenář si nemůže říct "no jo vlastně" a plácnout se do čela, protože k tomu v textu až do té doby nic nevedlo

navíc viděl-li jsi někdy, jak vypadalo označení Židů v protektorátu, těžko bys mohl napsat, že mu žlutá hvězda na hrudi poskakovala ze strany na stranu - takže i ta pointa je v podstatě popsána dost nereálně

dobré je tohle:
" Ale to potom znamená, že nepůjdeš do nebe.

Dívku ani nenapadlo zopakovat svou myšlenku o výšce nebe a trochu zbledla.

- A kam půjdu, když ne do nebe? přisedla si zase těsně vedle chlapce.

Chlapec polkl. Dívka na něj vykuleně hleděla. Chlapec si všiml, jak na něj v dálce mává máma. Podíval se na dívku a bez jediného slova vstal a odběhl."


Body: 3
<reagovat 
 Micro (Občasný) - 23.2.2006 > Václav Mráz> 

Asi tak: s názorem, že někomu přišlo nepravděpodobné, že by neznal to nebo ono, jsem se setkal naprosto výjimečně, prakticky nulově. Proto nevidím nutné to vysvětlovat. Utvořil jsem postavu, která něco nezná, což je z textu patrné, jestli je to pravděpodobné nebo není? Je to tak. Nic víc. Rozhodně to není tak nepravděpodobné, abych to okecával - to by samo o sobě spíš vzbudilo otázky. Vzhledem k reakcím.

Co se týče pointy, bylo mi jasné, že nebyla "dokonalá", ale když to nebudeš brát vyloženě jako nějaký historicky a fakticky přesný text, dá se to překousnout. Opět se budu opakovat, ale drtivá většina čtenářů se takhle neptá a takhle o tom nepřemýšlí. Ano, měl bych psát tak, aby právě ti, kdo o tom více přemýšlí, byli spokojeni (a aby to bylo "pravdivé"), ale u tohohle textu se mi to líbí tak, jak to je. Dík za kritiku.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter