Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Experiment z kolekce próza (krátká)
Autor: DominikR (Občasný) - publikováno 23.11.2005 (00:14:11)
další>

EXPERIMENT

 

 

Chladný vzduch se mi usadil v obličeji. Drkotal jsem přerušovaně zuby a z úst vypouštěl dým.

„Ještě pár minut vydrž,“ říkal jsem si. Tělo přece nemůže vydržet tak dlouho. Jen chvíli a plícní stěny přimrznou jedna k druhé, už se nerozdělí a tělo to vzdá.

Nad jedinými dveřmi svítilo bílé světlo s červeným nápisem EVA. Z druhé strany dveří mě pozorovala, moje Eva.

„Miluji tě, miluji tě,“ odezíral jsem skrz sklo dveří. Donutil jsem se postavit a dojít ke dveřím. Ve škvíře pod dveřmi byla natažená tlustá deka, kterou nám tady dali. Jedna deka, jedna záchrana. „Parchanti.“ Eva se celá třásla. „Vezmi si ji, prosím.“

Můj zoufalý pohled ji už nedonutí ani vstát. Sakra, proč se nezachránila? Proč? Bože, ty parchante!

Od obličeje jí dosud vycházel stříbrný dým, žila. Řasy zatuhlé v jeden kus ledu, na lících lesklé cestičky slz.

„Lásko, proč ti to provedli? Bože, ty parchante!“

Další výdech, jeden z jejích posledních, cítil jsem to.

„Parchant, parchant,“ klekám na chladnou podlahu a držím svou polovinu deky.

„Bez ni ne, bez ni né!“ Nemůžu řvát, ale uvnitř vřeštím. Už nedýchá. Sedí a nepohybuje se, bílou tvář pokrytou mrazivou vrstvou. Viděl jsem, jak naposled vydechla, a už ne, bez ni ne - podsunul jsem deku do Eviny místnosti. „Bez ni ne.“

 

 

 

Do místnosti EVA vešel on. V chlupatém obleku s výrazem dychtivosti. Narazil na větší chlad než očekával. Jakoby na tomhle místě zamrzl čas i prostor, v jednom okamžiku jakoby spatřil celý vesmíru. Nepatrně se mohlo zdát, že pokrucuje hlavou, ale pak přešel k sedící ženě a zblízka si ji prohlížel, už neměl žádný výraz, ale přemýšlel, jak skvělého výsledku dnes dosáhl.

„Eva, první, který neselhal. První svého druhu.“ Otočil se ke skleněným dveřím, za nimiž seděl Adam, deku podsunutou na Evinu stranu. „V čempak lpí tvá dokonalost? Prozraď.“

Popošel a odblokoval průchod. Adam byl oproti Evě prototyp se čtyřmi stupni spiritu navíc, jednalo se o toho nejdokonalejšího tvora zdejšího ekosystému. Celková životnost tohoto biologického stroje byla odhadována na 40 generačních jednotek. Při zvýšeném vysazení však hodnota logaritmicky atakovala k nekonečnu. Regulační genetické vzorce zapříčiňovaly okamžitou regulaci kusů při dosažení vyššího stupně lesinektace, ovšem logické vzory pod regul nespadaly, což vyvolávalo u všech přihlížejících značné znepokojení.

„Dáme si to tedy znovu?“ Hleděl na Adama a srovnával svou ruku s pětiprstou variantou tohoto prototypu. Měla jisté nevýhody a spousty omezení, které by se daly bez problémů obejít. Z chlupů vylezlo chapadlo a imitovalo tvar končetiny. Hlava se zdála být po tomto experimentu nepoškozená, nebude se muset před další zkouškou opravovat.

„Než začneme s deportací, budeme vědět vše potřebné, naprosto vše,“ chlupy na těle se začaly třepotat. Hleděl ze svých černých očí do Adamových. Zdály se nekonečné. Věděl, že poslední, co spatřily, byl příslušník opačného pohlaví. Měl to obtisknuté v mimice, v tom skelném, zmrazeném zakončení svých nervů.

„Co je to?“ Mrkl, překonal smrt, ano, ten tvor mrkl. Zdálo se mu, že víčka prototypu Adam se na okamžik pohnuly. Ta hloubka jeho očí, neviditelné možnosti. Třas chlupů vydával po místnosti vysoký tón, jenž dál rezonoval. „Je to neuvěřitelný kousek., škoda, že moc nevydrží.“

 

 

 

Adam se podíval do něčeho, co mu na příšeře vzdáleně připomínalo oči. V uších se mu usídlil neutuchající pískot. Zkusil pomaličku sevřít dlaň. Znovu. Ještě jednou. Vrátil se mu cit.

Příšera zpozorněla. Přiblížila se. Její dech teď prudce narážel na Adamovy smysly, co to bylo za zápach? Druhá dlaň je v pořádku.

 

Ještě chvíli si mě prohlížej, ještě chvíli, dokud máš čím, ty  parchante!



Poznámky k tomuto příspěvku
Bunny (Občasný) - 23.11.2005 > Až po odstavec " Adam byl oproti Evě prototyp..." jsem byl opravdu napnut a pln očekávání. Pak už ne! Naprosto mě odrovnal, řekl bych, že je příliš napěchován "vědeckou terminologií". Jde o to, že je tam příliš rychlý skok - v jednom okamžiku dostane čtenář pořádnou bombu uhnětenou z velký kupy výrazů. Sem si to musel přečíst dvakrát, abych to aspoň trochu pochopil. Možná to je jen můj problém :) Na druhou stranu se mi dost líbí ten závěrečný dovětek. Co se týče bodů mezi 3-4
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 23.11.2005 > Bunny> díky za přečtení. jak už jsem napsal lamarski... určitě si k tomu sednu.

jo a ta bomba výraazů tam fakt je. sice prostřední část měla osvětlovat pohled na věc z pohledu onoho vědátorského tvora, ale asi tam nesedí, nebo je špatně vyjádřena. ospravedlnilo by to zdůvodnění, že jsem chtěl mezi napínavým závěrem a koncem umístit něco, co tok děje volní?
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 23.11.2005 > První odstavec vynikající, i začátek druhého, ale pak přesně jak popsal Banny - shluk terminologie, která předčí i nejlepší fanoušky StarTreku. Námět by stál za větší rozpracování.Trochu mi tam vadí jazyková nerozvinutost (časté používání jakoby, což, ukazovací zájmena - tomto, tohoto).  Ale jinak se mi to zdá dobré 3-4.
Body: 4
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 23.11.2005 > Lamarski> díky, na jazykovou stránku věci se znovu podívám. ale předem bych ti přikývl, že máš určitě pravdu. jsme v noci s kámošem dali závod v napsání povídky pro téma VELKÁ TLUSTÁ DEKA. a já v hodinové rychlokvašce vyplivl tohle.

určitě se na ten námět mrknu a rozpracuji ho, jestli se ti zdá, že není na odpis
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 23.11.2005 > Tony Sawer> Pokud vím, žádná z tvých povídek nikdy na odpis nebyla a tahle je zvlášť dobrá. Jinak zajímavý sport - psaní povídky na rychlost. Já bych dozajista prohrála;)
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 23.11.2005 > Lamarski> ou, díky, jen nevím jak moc bych měl souhlasit

to nebylo na rychlost, spíš o nejlepší pojetí. ale jelikož tam byla nějaká ta časová koncovka, tak právě díky ní, se tam vyskytují některé polotovary
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 23.11.2005 > Když vezmu to originální pojetí, tak je to ještě na tři body.Ale jenom s odřenejma boltcema. Jinak pokud bych to srovnal s tím druhým týpkem co s tebou závodil, tak si z toho vyšel jako absolutní vítěz.
Body: 3
<reagovat 
buryzon (Občasný) - 23.11.2005 > a co bude se mnou?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
zpátky   
0 0 2 (4) 5
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter