Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Odpadkový koš
 > Odpadkový koš
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Básník jako fenomén
Autor: vabartos (Občasný) - publikováno 3.9.2005 (14:54:51)

Kde je hranice mezi životem a smrtí? Kde je hranice mezi genialitou a bláznovstvím? Kde hledat básníky, kteří přicházejí o iluze?

 

Snad až příliš filosofický začátek nás přivádí na práh poznání či spíš hledání zasněných blázínků, vážených osobností, prostě básníků. Při mém prvním (myslím úplně prvním) pohledu na básničku a při jejím prvním čtení se přiznám, že jsem vůbec nechápal, o co tu běží. Znal jsem již mnoho pohádek, několik písniček, ale co je zač ten sloupeček písmenek, jsem nerozluštil. Nepřišel jsem na to ani později. O to hůř, že se z mé ruky začaly rodit verše a postupem času jsem si mohl povšimnout změny. Stává se ze mě básník. Co to znamená? Je to dobře nebo špatně? Jepičí život básníka je pověstný i jeho neuchopitelnost, nepopsatelnost, nemůžete mu nic vytknout a ani dobře nevíte, o čem v básni píše. Někomu dodává pocit volnosti, melodie a rytmu. Za to striktním učitelkám češtiny nedává spát, básnický fenomén přijímají jen s nechutí. Žádné grafické znázornění souvětí, interpunkce se kdesi ztrácí a místo toho cosi nezměřitelného-ťukot srdce. Za každý verš, metaforu si můžete dosadit svoji zkušenost, svůj prožitek, svoji představu, a žádná z nich nebude totožná s představou někoho jiného.

Když řeknete Bylo nás pět, už víte o co se jedná, a kdybychom se snažili Poláčkův román zasadit do starověku, asi by nás každý označil za avantgardisty. Pokud začnete: „poštovní schránka na rohu ulice“ je to sice představa vázaná k městu, ale stejné tužby vyjadřovali, byť do stěn skal a na hliněné destičky, lidé i před tisíci lety.

Jako první se člověku vydere ven nějaká melodie, nějaký verš, než začne psát dlouhé stránky epických popisů scén a vpisovat repliky postavám do úst. Zas se ptám: Kde se v člověku bere básnictví? Mohli bychom poesii přirovnat k magii v dnešním zdravotnictví. Je právě tak nezařaditelná, přitažlivá i odmítaná.

Spisovatel je přesně zařaditelný. Víme, co od něj čekat a pokud nám neumí představu předat, pak je špatným spisovatelem. Jak ovšem poznáme básníka? Kam zaškatulkujeme volný verš? Kde je místo básníka? Pro mnohé vyvrhel, který se nezřídka stává anarchistou, či se kloní k jiným extrémům. Není divu, že je mimo společnost a nezařazen, vždyť nevíme kam s ním. Mladé dívky si rády čítají v básnických sbírkách nebo je ještě radši rády slýchávají z úst jimi milovaných mladíků. To je vlastně jediná zbraň trubadúrů, lyriků-básníků. Ostatním možná básník nic neříká. Málokdy nás napadne básnička při čekání na autobus. Ale já v řádcích krutě končících jeden i druhý stejným písmenem nacházím oporu v dobách zlých a těším se z krásných představ v básních do věčnosti zapsaných. A právě takovýhle veršík, který mi zde upadl, mě mohl napadnout na autobusové zastávce. Jsme my básníci normální?

Básník a jeho básně nám v dobrém slova smyslu nedávají spát a nutí nás přemýšlet: „Byl opravdu první máj, lásky čas?“ Jen se nám v dnešní době komerce nehodí do koše. Opravdoví básníci nepíší levné reklamní veršíky a bílá u nich nebývá bělejší, čím je prádlo čistější. Bílá v básni může být i černá a sám čtenář je tak v rozpacích: „pochopil jsem to správně? Jak to myslel?“ Radši knihu odhodí se slovy: „je to moc složité, špatně napsané!“ Jako se podivovala nad básní striktní učitelka češtiny. Čím je tedy básník? Neumírající génius nebo mrtvý blázínek? A není to jedno? Hlavně, když tady ty básně budou.



Poznámky k tomuto příspěvku
fff (Občasný) - 3.9.2005 >
Body: 1
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 3.9.2005 >
Body: 1
<reagovat 
pořezaná_sluncem (Občasný) - 3.9.2005 > kecy

Body: 1
<reagovat 
pořezaná_sluncem (Občasný) - 3.9.2005 > nic debilnějšího jsem nikdy nečetla. jestli se někdy my dva potkáme, vám rozbiju hubu za ty učitelky češtiny. a myslím to smrtelně vážně. a výchovně, protože nejen za ně.
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 3.9.2005 > pořezaná_sluncem> To je strašný, co člověk dokáže napsat v patnácti, co?
<reagovat 
 fff (Občasný) - 3.9.2005 > vabartos> a teď je ti kolik? (že si to nejsi schopnej pohlídat...)
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 4.9.2005 > zkrveživ> Mám štěpnější práce, ale jak vidíš, tahleta blbost dokázala vzbudit větší pozornost a diskusi než věci, na kterých jsem strávil celé týdny. Třeba Neporazitelná. Ale to je jedno. Lidé jsou takoví...
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 4.9.2005 > pořezaná_sluncem> taky na jedničku...
<reagovat 
 pořezaná_sluncem (Občasný) - 4.9.2005 > Max Bubakoff> hmm, já vím. já to ale hned po sobě smažu.
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 4.9.2005 > Max Bubakoff> To jsem nepochopil? Proč jedničku?
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 4.9.2005 > pořezaná_sluncem> Mělas mít aspoň tolik odvahy a nechat to tu... To taky dokážu - to smazat. Ani jsem si to nestačil přečíst! Škoda.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 5.9.2005 > vabartos> tak teď už to chápeš...to co tady nechala chvilku pořezaná bylo taky na jedničku...
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 5.9.2005 > Max Bubakoff> To jsi hodný, že si mi to vysvětlil, já to mám uložený, ale nechápu, proč by to mělo být na jedničku.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 5.9.2005 > vabartos> 

Mělas mít aspoň tolik odvahy a nechat to tu... To taky dokážu - to smazat. Ani jsem si to nestačil přečíst! Škoda.

 

 

tak sorry...

říkám to porád...nasrat lidem a ne jim něco vysvětlovat...bye bye...



<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 5.9.2005 > Max Bubakoff> Chytrému napověz, hloupého kopni. Jeden kopanec pro Tebe!
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 3.9.2005 > Na mě je to moc složitý a zmatený.Myslím, že nejdůležitější je vědět, kde je možno koupit dobré víno za přijatelnou cenu a čerstvej chleba.
Body: 1
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 12.9.2005 > Raimund> Kdybys věděl o levným krabicáku v centru Phy nebo o tom, kde prodávají nejlevněji Hradní svíci, dej vědět!
<reagovat 
freeworld (Občasný) - 7.10.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter