Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Výtvarno, kresby
 > Výtvarno, kresby
 > Kresby, skici
 > Malby
 > Koláže
 > Klasická grafika
 > Ilustrace
 > Blbůstky-pokusy
 > Experimenty
 > Prostorové objekty
 > Teorie, historie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Lovci ve sněhu - Brueghel
Autor: westfood (Občasný) - publikováno 18.6.2001 (12:56:11)
Lovci ve sněhu - Pieter Brueghel starší (I.)

Lovci ve sněhu
1565
Oil on panel
117 x 162 cm
Kunsthistorisches Museum Wien, Vienna

Vlastně se nic neděje, jedna vrána rozepjala křídla, zbylých osm sedí na zasněžených stromech. Siluety postav na zamrzlém rybníku, děti i dospělí, hry. Někdo stojí blíže, někdo dále. Další přechází zasněžený most a na zádech nese chroští. Dvě ženy v zástěrách kráčí po ledu, ten klouže tak, že jsou v zádech ohnuty.
Zavátá krajina a v ní usazené bíle střechy, vodní kolo je zamrzlé. Za álejí po které beze slov cválá zpřežení, je kostel ke kterému jsou přitahovány domečky. Za domečky cesta opět pokračuje, přes zasněžené políčka k dalšímu kostelu, k dalším domečkům. Až k pobřeží.
Vztyčují se hory v pravé horní části plátna, z malého stoupání k ostrým vrchům, z nich opět ke shluku stromů, alejí a domů.
V popředí plátna, po levé ruce na návrší, se vrací tři lovci se psy, unaveni, nejspíše lhostejni jakémukoliv pohledu do otevřené krajiny. Vedle nich před hospodou skupina venkovanů u ohně, žena shrabuje uhlíky, obdobně o oheň pečují muž se ženou když přikládají. Můž přihazuje,služka nosí. Dítě se sklání k ohni, ve svích zateplených sukních a s čepicí, v huňatých botech vypadá posmutněle.
V pravo od lovců, ve sněhu je odkryt kus půdy, z níž vystupuje metla keřů nejspíš i s květy.
Jedinou zvláštností je ohon loveckého psa, zkroucený do spiráli. Málo co by na obraze mohlo být vykládáno symbolicky. Vše je vyjeveno s obdivohudnou klidností, obdobný pohled když vystoupíme nad údolí a shlížíme na řeku, podél níž rostou stomy. Klikaté cestičky v alejích, z krajiny vystupují vesničky a postavy - nejspíše zažijeme podobnou neexpresivnost, nedramatičnost. Poklidnou sounáležitost hor a lidí.
Ani plachtící pták, nikam nesměřuje, je unášen. Děti bruslí, život kypí na ledě, ale z našeho pohledu, jsou to jen malé siluety.
Tichá tragičnost nedominuje, ale setrvává v náznacích lidských činností. Osamocené dítě u ohně, lovci bez kořisti, chodec s břemenem, na ledě někdo přemluová vzpřímeného muže k bruslení, děti možná honí nějaké dítě, z této vzdálenosti je vše neurčité. Jen pták se vznáší, hory v mírném oparu neotřesitelně spočívají nad veškerou podívanou a činností. Možná že některé stromy drží své koruny, jako lidé vítězný pohár. Některé se možná tisknou k jiným. Jsou to ale přece jenom stromy, klidných tvarů a tak jenom rostou jak každý člověk roste.
Polohrad v podhůří je prostou budovou, není hroziví ani strašidelný. Jaké je tedy tajemství tohoto obrazu, jeho neuchopitelnosti. Proč když se lovce ve sněhu znažim zachytit slovy, tak mi smysl uniká, jako vzdálená krajina našim rukou. Jak se v něm kloubí tragičnost, se štěstím her a klidem sněhové pokrývky a přírody. Nevím zda-li loď v přístavu vyplouvá či se vrací. Blíží-li se skutečně večer.
Některé souvislosi nedokážu spojit, droboty různých dějů, jako při pohledu do krajiny k vesnici, kde se zjeví a hned zmizí skupinka lidí.
Lovci na sněhu jsou pro mě obrazem, jež existuje ve své skutečnosti, jemuž Brueghlův obrovský intelekt, ponechal vlastní objektivní život, jaký opravdu je. Nezatížen lidským pohled.
A přeci, onen spirálovitý ocas se mi nezdá malířskou manýrou.

II. část
Formální stránka díla
Vzhledem k okolnosti že jsem vyvozoval ze čtyř reprodukcí, které byli barevně odlišné, jsem raději nevyvozoval nic. Snad jen že charekteristické žluto hnědé barvy baráků jsou podobné Ponurému dni a jiným obrazům. Sníh pod nohami lovců je zažloutlí a hloubkou mnoho nebělaví. Nebe je o třídu světlejší a méně hustší než zamrzlý rybník, blíží se tma. Moře je podivně slunečně světlé.
Postavy jsou charakteristicky Brueghlovské, bez snahy o idealizaci krásy či hledání dokonalé krásy.

Na porovnání se zbylími pěti dochovanými měsíci roku, se vzdávám. Potažmo se zbytkem Boschovsky vynalézavého díla. Skrze nesečtělost a nutnost dlouhodobých studií.
Rudolf K.


Poznámky k tomuto příspěvku
Minerva (Občasný) - 31.12.2002 > To zas bude v álejích nablito
<reagovat 
kapr (Občasný) - 14.7.2005 > Víš co, s tim ocasem je to tak. Ten se stočeným je "věčinó jedlé". Dokladoval bych jeho výbornou poživatelnost také tím, že jako poslední ve smečce je nejlínější, tudíž nejméně šlachovitý. Má maso jak bahno! Asi ani ti "lovci bez kořisti" nejsou momentálně proti, v té psotě...
Gramatiku nehodnotím, já stupnici známek za diktát většinou obsáhnul komplet :(
<reagovat 
čtenář Martin Prokop - 20.8.2007 > Pokud bych se mohl vmísit do debaty, tak mi tento obraz připomenul některá díla Jozefa Lady. Zatím co Lada maloval s laskavostí vzpomínek na dětství, tak Brueghel nám namaloval kvalitu vesnické zimy bez laskavého zjednodušení. Veselý zimní rej i patos lovců nám však ukazuje kouzlo vesnického života.
I ostatní Brueghelovy vesnické obrazy mi trochu připomínají holandské „Slovácko sa nesůdí..“, ale Brueghel na rozdíl od našich autorů šetří hodnoceními a zůstává v podstatě nestranným pozorovatelem chválícím venkov tím, že nestranně ukazuje jeho hodnotu, krásu i utrpení..
<reagovat 
Buick (Občasný) - 18.6.2001 > Podotýkám, že hodnotím jen písemný projev. Miluji jazyk český...ne v této podobě.
<reagovat 
westfood (Občasný) - 18.6.2001 > copak... nějaké výhrady vůči pravopisu, tedy mé gramatice? já na tom monitoru ty chyby prostě nevidim, teda vlastně ani na papíře.
ach jo.. snad to neuvidí farářskej.
<reagovat 
westfood (Občasný) - 18.6.2001 > Věříte že jsem během základní školy občas dostal i dvojku z diktátu?
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 18.6.2001 > tak tu dvojku bych nevěřil, ale já tu nejsem pes přes pravopis protože by se mi mohlo stát že by mě Buick dal pravýho háka :-)))

Já z toho obrazu třeab cítím krásnou studenou zimní přírodu a v popředí "teplé" nepěkné lovce s hroznými psy....ty psi vypadaj jak veverky hlavně ten jeden malej jak je malilinko zakrytej nohou lovce......jinak k významu, který vidím já : V pozadí je vesnička žijící sbým normálním životem, kde si lidi hrajou a něco normálně dělají a ještě neví že lovci, kteří jim mají zajistit potravu nic nepřinášejí....ten jeden na zádech možná něco má, ale nevím to jistě...jistě vím že jsou všichni zasmušilí..i psi.......

Neznám tohoto autora, ale řekl bych podle tohohle obrazu že je výborný krajinář, ale ty lidi mu nejsou moc od ruky

v obraze je perspektiva, ale ty lidi v popředí sou ploší

kompozičně se mi to zdá dosti vyvážené...v popředí načínají stromy uhlopříčku, která vede lovce směrem do středu obrazu to znamená k vesnici......v pozadí dodávahí dramatičnost ty hory pod kterými jsou vidět lidi v naznačeném poměru............

takhle bych se o tom zmínil asi já...smao že bych každej bod rozvedl :-)
Body: 1
<reagovat 
Buick (Občasný) - 18.6.2001 > T. H.:Že by komu, čemu MNĚ buick dal pravýho háka! ;-)
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 18.6.2001 > Ježiš sory....no jo Mně, Mi, kde se dá dát dvoupísmené Mi tamje třípísmené Mně, kde se dá dát třípísmenné Mne tam se dává dvoupísmenné mě.......3.pád 6.pád to znamená tři písmena 2.4. dvě :-)))) ufff
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 19.6.2001 > farářskej to viděl a společně s češtinou zaplakal hořkejma slzama... ale víš, westfoode, ty kdyby sis dal na ten jazyk majzla, tak by to mohlo bejt dobrý, to je nejhorší...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter