Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 20.5.
Zbyšek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
O sračkách aneb Quo vadis Toteme?
Autor: Periskop (Občasný) - publikováno 12.5.2010 (17:48:06)

 

Není to tak dlouho, byl začátek roku 2008 a Naty mě požádala, zda bych nepřipravil fotografickou stránku do totemáckého časopisu. Pokud jsem měl zpočátku pocit, že to bude sranda a za večer mám stránku pohromadě, brzy jsem se přesvědčil o opaku. Začal jsem se probírat totemickým archívem a zas a znovu žasnul, jaké poklady skrývá. Aby bylo jasno, jsem fotograf, vyrůstal jsem navíc ve fotografické rodině a prohlížím si fotky od útlého dětství (mezi mé první hračky patřily katalogy, které jsem s gustem ochutnával a likvidoval) a „nakoukáno“ mám tudíž požehnaně. Občas ke své smůle, to ve chvílích, kdy nejsem schopen spolujásat nad některými dílky současných autorů, neboť, na rozdíl od mladších kolegů, jsem tohle a támhleto už viděl třeba před třiceti lety a bylo to často dokonce lepší. To mám potom zkrátka smůlu. Nudím se… a já se nudím nerad.

Nic takového se mi ovšem při probírce totemních fotogalerií nestalo. Naopak, objevil jsem si pro sebe autory, kteří třeba už pár let na tomto serveru nepublikovali a při sklence dobrého vavřineckého tiše jásal. Příprava fotostrany nakonec trvala podstatně déle, ale snad stála za to. Šíře záběru publikujících autorů byla ovšem taková, že nezbylo než se věnoval pouze tomu, co je mi nejbližší, tedy dokumentu. Na ostatní se tehdy nedostalo a já si v duchu říkal, snad někdy příště…

Příště nastalo na jaře letošního roku. V souvislosti s úplně jiným článkem, o úplně jiných fotografech a jejich práci, mě napadlo, že bych mohl zase po delší době zapátrat, co nových, progresivních a v nejlepším slova smyslu drzých a průbojných talentů se na Totemu objevilo. Postup jsem zvolil obdobný, tedy až na to, že vavřinecké nahradil tramín, chápejte, jaro…

Tím ovšem, k mé hrůze, veškerá podobnost skončila. Začal jsem prohlídkou aktuálních fotografických top děl… a objevil fenomén Věza! Fakt, že v topce se v tutéž chvíli nacházela hned dvě díla této dámy mě zarazil natolik, že jsem se podíval dokonce i na to druhé. Slepice!!! Teď nemyslím autorku, myslím objekt jejího zájmu.

Je samozřejmě fakt, že podobná veledíla se čas od času objevovala na Totemu i dříve, ale že bych něco podobně otřesného viděl mezi nejvíce doporučovanými díly? Nevzpomínám si...

Tak jsem se pustil do hlubšího průzkumu onoho výše zmíněného fenoménu. Nakonec jsem nedokázal odolat a u jedné ze slepic napsal komentář. Prostě proto, že autorka po mně chtěla hlubší kritiku. A jsme u sraček z titulku. Dovolil jsem si konstatovat, že „pokud se někdo rozhodne produkovat neustávající proud nevkusných sraček je to jeho věc, samozřejmě... pokud ovšem tenhle sajrajt publikuje, už to jenom jeho věc není... nebylo by možné někde načerpat alespon základní informace o řemesle a povýšit ty sračky aspoň na kýč? Ty houfy blbců kteří něčemu podobnému dají body a déčka to sice nerozliší... ale na druhou stranu, třeba je to duchovně povznese,“  což mi přišlo jako nejmírnější možné hodnocení podobné slepičárny. Podotýkám, že to nebyla nejhorší z autorčiných fotografií, ale i tak, hodnotit opravdu nebylo co. Pominu teď fakt, že jsem byl vzápětí osočen věrnou doporučovatelkou Věziných sraček, která tu pobíhá dokonce v redaktorském mantlíku, že nemám autorku urážet, což byla samozřejmě blbost. O autorce jsem se ani nezmínil.

Vysvětlím proč sračky. Tak tedy… S rozšířením a zlevněním digitální fotografie nastala v krátké  historii nespecializovaných serverů jako je Totem dosud nevídaná situace. Lidé, kteří by se dříve realizovali s největší pravděpodobností proudem neskutečně blbé rádobypoezie, se přeškolili na „fotografy“. Je to totiž ještě méně pracné, než datlovat písmenka, spoušť stačí stisknout jednou a hurá, mohu zamořovat okolí. Problém je, že fotografie takových autorů postrádají byť sebemenší náznak vytvořit něco jiného, než špatný paměťový záznam. Dotyční nemají nejmenší potřebu si cokoliv o médiu, které zneužívají k jakési osobnostní masturbaci, přečíst, poučit se, vyvíjet se. Oni netouží stát se fotoamatéry a dělat dobré fotografie, mají pouze obsedantní potřebu zamořovat svými dílky virtuální prostor. Diskuze pod takovými sračkami je přípustná pouze do té míry, pokud slouží k masírování autorova ega eventuelně k navázání emailových známostí, které autorovi, díky dopisování, poněkud zpestří bědný a osamělý život, který, s největší pravděpodobností, vede. Jak jinak si lze vysvětlit, že má tolik času na brouzdání po serverech?

Zásadním problémem ovšem je, že tohle všechno se děje právě na Totemu, nikoliv někde na Facebooku či obdobných sociálních sítích. Totem je (snad) ještě stále internetový kulturní magazín. A příspěvky autorky Věza i mnoha dalších nicků (úmyslně nepíši autorů) nemají s kulturou naprosto nic společného, jsou to diletantské... inu sračky, já vážně nevím, jak jinak by se něco podobného dalo pregnantně pojmenovat. Kromě toho, že otravují "starousedlíky" odrazují v důsledku potenciální autory, kteří by mohli být pro Totem přínosem a kteří, poté co jenom nakouknou na svěží slepičárny vystavené v topce, rychle prchají jinam, aniž by dali těm kultivovanějším uživatelům serveru možnost zjistit, jak jsou úžasní.

Totem kdysi míval něco, co Janahe pojmenovala samočistící schopnost. Pokud zde někdo zkusil publikovat podobné hovadiny, velmi brzy mu ostatní dali najevo, že by měl raději zkusit štěstí jinde. Kam tahle schopnost zmizela? Copak už nikomu nezáleží na tom, jestli Totem přežije dál jako to čím byl v době nedávno minulé, nebo jestli se promění v odkladiště pitomostí a rejdiště neschopných ňoumů bez talentu?

Já vím, už samotné rozkliknutí podobných blbin jaké produkuje Věza a další může působit kultivovanému člověku neskonalé utrpení. Kritizovat podobná veledíla nemá smysl, bylo by to to samé, jako kritizovat hovno za to, že smrdí. Smrdět nepřestane. Navíc, kulturní člověk se prostě těmhle packalům vyhne obloukem a bude si hledat duševní potravu jinde. Otázkou je, zda to ještě bude na Totemu...

 

A tak mi asi nezbyde nic jiného, než zavzpomínat na "staré" časy a chvilku se packalské partičce kolem nicku Věza věnovat a trpělivě vtloukat do jejich makovic, že to co produkují jsou sračky. Bude mi láno, nadáváno do hulvátů... ale aspoň nebudu mít pocit, že jsem to nezkusil.

 

Dovolte mi nakonec jednu prostou otázku, jsem vážně jediný, komu současná situace vadí? Díky za případné odpovědi, ať už takové či makové... hodnotu má obojí.



Poznámky k tomuto příspěvku
Sartori (Občasný) - 6.8.2011 > Víc fundovaný (a vícehlasně podporovaný) kritiky a vše bude ok... Při zpětném pohledu je to vidět na Věze - za ten rok, cos tohle napsal,došlo k alespoň nějakému posunu imo.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 7.8.2011 > Sartori> máš nesporně recht, ale kde tu kritiku vzít? :-)
<reagovat 
 Sartori (Občasný) - 11.8.2011 > Periskop> Koukal jsem, že ty kritizuješ, kde můžeš (v dobrém). Je to super, že se někdo stará. Holt lidé se negativní kritiky bojí a nebo jim za to nestojí. Je to škoda. Děsně se mi líbilo, co tu dřív dělal p74, kritika přes celý monitor naprosto bez emocí, málokdo chodí takhle do hloubky, možná tak ještě Whisper. Protože opravdu vědí, co říct. (I když všecko má dvě strany mince - lidé kteří umí, ale přes to většinou jen melou arogantní kraviny jako Skold, nebo svého času Born to be Child... tedy alespoň Born uměl)

Vtipné je potom, když člověk vidí lidi jako je Věza, Bajata a spol jak jsou schopní začít radit lidem jako je SemPull v otázkách kompozice..ale není jich tak moc. To už není o tom, kde se rozchází hranice vkusu, ale hranice soudnosti.
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 13.8.2011 > Sartori> problém je, že ti kritizující musí (nechtěj ze sebe udělat blbce či co) přemýšlet nad kritizovaným dílem a tím co píší... což je relativně časově náročné... a nedá se tudíž praktikovat neustále... ale to vzal čert, beru to cos napsal jako podporu těch, co jim za to totem ještě stojí, byť mají (světe div se) i svůj nenickoidní život... takže dík, že jsi četl a navíc investoval čas do reakce... p.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 29.8.2011 > netuším, kde jsou ti noví, ale vím, kde jsou ti staří. někteří umřeli, jiní zahnízdili. dostudovali a začali natvrdo pracovat a realizovat se v prozaických oborech, jiní postoupili do oficiálních sfér. už není tolik prostoru hrát si - ani si hrát na důležitý. nakonec místa jako totem hrají pravdu asi socializační roli, potkávat se atp., kterou ale dneska zvládají facebook, twitter, google plus atc. - aby tomu tak nebylo, byl by potřeba nějaký impuls, něčí charisma, řád. ale to není. jinak mě převelice pobavily ty portréty drůbeže s výkřiky "umělkyně!" slunce ještě nevyšlo, ale moje ráno je dokonale jasné. děkuji.
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 3.9.2011 > ztratila> a já myslel, že si po smrti... :-) ahoj jano, ten text je víc jak rok starej a byl nahozenej v bezprostředním strnutí... jak jsem psal egilovi, asi bude založenější pokračování, s tím vším, co píšeš zohledněným... a spoustou dalšího... v souvislostech mnohem širších... a rád zjišťuju, že dejcháš... a když si najdeš čas napsat kde dejcháš a jak dejcháš tak se taky nebudu zlobit... (jako do zpráv, ne sem, že jo...) čau, j.
<reagovat 
čtenář ekolog - 17.3.2012 > to se fakt povedlo - stranka pro sefredaktorku se zmenila na jednoduchy osobni poblitek vezi a poklepani sobe na rameno vpravo i vlevo
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter