|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
drfaust (Občasný) - 14.10.2004 > Neměl bych, ale neodpustím si (avšak domnívám se, že text může působit i bez mých příštích slov).
zřetězeno - řetězit můžete cokoli, avšak v algebře, v kapitole o relacích, najdete realci uspořádání... tzv. lineárně uspořádaná množina se nazývá řetězec...
ordinální typ - jistá charakteristika uspořádané množiny... slouží především k rozlišení typu nekonečna u uspořádnaých množin
př. mám-li možinu přirozených čísel a nad ni přidám jeden prvek, tak tato množina je nekonečná, ale má jiný oridální typ, jiný zpsob uspořádání k nekonečnu, než množina, která vznikne, přidám-li tento jeden prvek pod množinu přirozených čísel s uspořádáním podle velikosti... tedy uvažuju-li o nekonečnu a beru v úvahu uspořádání, tak je rozdíl mezi:
0 + N a N+ 0
"každá z množin {0 + N}, {N + 0} je nekonečná, každá jinak..."
uspořádaná množnina, která obsahuje nejmenší prvek se nazývá dobře uspořádaná
Za zmíňku stojí jeden paradoxní výsledek z teorie množin a sice výrok, který je ekvivalentní s axiomem výběru, a sice: Každou množinu lze dobře uspořádat... právě tuto větu můžete s axiomem výběru dokázat... je to moc hezké tvrzení, avšak jeho důkaz je pouze existenční, nikoli konstruktivní, tj. vám se to dobré uspořádání na té množině vůbec nemusí podařit najít a přitom víte, že existuje, avšak také víte, že ho nikdy nenajdete...
a pozor, nejedná se o antinomii ale o paradox! tj. není to nesmysl, je to pravda, ale vskutku zvláštní...
a teď: Je vám ta pravvda srozumitelná? Chápete to? Je tu skutečně vše vpořádku? Když dalším příkladem je tzv. Sierpinského rozdvojení koule, kdy on (cca v r. 1925? tuším že s Banachem...) dokázal přibližně toto tvrzení: Kouli o objemu V mohu rozdělit na dvě rúzné koule opět o objemu V! Zdá se vám, že je to tu vpořádku?
Rozumíme si? Rozumíme si ještě? Můžeme si rozumět vůbec?
V tomto kontextu nazírám použití dvou kódů, čeština a html, jako významový prostředek... nikoli pouze jako nějakou grafickou blamáž pro čtenáře...
rozštěpení srozumitelnosti....
MNOŽINA PRÁZDNÝCH VĚT!
--------------------------------------- mimochodem; zdaleko to neznamená, že by matematika přestala být funkčním nástrojem k popisu světa! Naopak. Pouze to ukazuje k čemusi, co stojí za tím...???
Omlouvám se za rozvleklost, nesrozumitelnost... a za případné nepřesnosti či chyby... je to už víc jak cca, 7 let, co jsem tu zkoušku dělal:))
| | | <reagovat |
|
|
| Jannis (Občasný) - 15.10.2004 > drfaust> No, s tou teoríí množin jsi mě moc nenadchl- Jde pouze o jinak uspořádaná nekonečna (nikoli jiného typu), ale stále jde o nekonečno řádu "lambda 0" (nevím, jak se sem dávají řecká písmena). Mnohem zajímavější jsou počty s nekonečny. nekonečno prvního řádu násobeno samo sebou dává zpět samo sebe- ovšem umocněno samo na sebe, dává nekonečno vyšího řádu, v tomto případě neordinální nekonečno- tedy dejme tomu reálné:))
No nic, nebudu pokračovat teorií vyšší logiky a lambda kalkulem...
Nicméně, pokus je to pěkný, ale nemyslím, že povedený.
| | | <reagovat |
|
| drfaust (Občasný) - 15.10.2004 > Jannis> lambda kalkul je o něčem jiném...
nikde jsem netvril, že nějaké nekonečno je jiné než to druhé... nekonečno samo o sobě je stále jen nekonečno...
a především ORDINÁLNÍ TYPY NEJSOU TOTÉŽ CO KARDINÁLNÍ ČÍSLA! ale jsem potěšen tvou reakcí.
Podstata byla ovšem v té dvojjazayčnosti: html vs. čeština
| | | <reagovat |
|
|
|
g morr (Občasný) - 19.10.2004 > čet jsem to... esteticky to na mě zapůsobilo. ale oba použitý kódy, jak jazyk počítače, tak jazyk matematiky, jsou pro mě neznámou řečí.
že kdyby to co je podklad zafungovalo a že by to nějak pěkně zobrazilo to černý... to mi zas došlo, to jo :)) myslím, že to funguje... ale... je to trochu jako cimrmanovy oborové vtipy (pamatuju si jen chemickej, ten moh pochopit i laik...).
ale jo, je to taky jedna z těch věcí, o kterých jsem mluvil. jenom se ještě vrátím na začátek. pro mne jsou tam fakt jiný kódy než html a čeština. totiž html a "matematická čeština". užiju si to překřížení, užiju si i takový drobný souvislosti, že je to "jazyk počítače" a "jazyk počtáře". ale ne-počtu si.
ale mendelovská radost z křížení, ta se určitě dostaví.
| Doporučil
| | <reagovat |
|
|
| g morr (Občasný) - 25.10.2004 > drfaust> jsme snad na papíře :))) ?
mně by se hluchej asi nejevil. protože – i když kódy nerozpletu, rozpoznám je. poznám, že je to html, poznám, že je to matika.
něco jinýho je, že it fachman nebo matik by v tom třeba našel chybu (což může estetickej účin jak podepřít tak smazat :)))
ale na monitoru to asi i líp vypadá... tohle by na papíře chtělo i takovej tisk, kterej ti udělá dobře to rozmazání... těžká věc. ale nebál bych se togo.
| | | <reagovat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|