Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 7.6.
Iveta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

  SEZNAM RUBRIK
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ten dělá to, ten zas ono
Autor: Zefram (Občasný) - publikováno 11.9.2004 (14:09:46)


Zefram (Občasný) - 13.9.2004 > 1) Vzdyt jsem ti rikal, ze Giddens je ilustrace. Nebudu se s tebou hadat o to, do jake miry ja vykladam nepresne knihu, kterou jsem cetl z nas dvou prave jen ja. Nesnasim nadto takove spory. Jestli vsak chces, budu ti k dispozici.

2) Vis, treba echo efekt neni takovy problem, jaky z nej delaji, o tomhle samotnem jsem to take mohl napsat. Totiz samozrejme jestli jdes za lidmi a ptas se jich na neco, oni se treba mohou dovtipit, oc ti bezi, klidne podle toho modifikuji sve odpovedi. V medicine existuje tzv. dvojite slepy test, ci tak neco, co zabranuje tazajicimu, stejne jako tazanemu, ovlivnit vysledek. Lekar nevi, co podava lecenemu, zda placebo ci ucinnou latku, nadto existuje kontrolni skupina, ktera ma urcit, do jake miry funguje placebo efekt. Navic vubec neni jiste, jestli echo efekt, jak to nazyvas, vubec musi hrat roli. Totiz ano, kdyz se lidi dotazujes. Nevime, vsak, zda teorie nakonec nepristoupi spis k takovym velicinam, ktere s odpovedmi na otazky nemaji prilis mnoho spolecneho. Lide toho o sobe, rekl bych, zas az tak moc nevi, jejich skutecne motivace casto byvaji skryty jim samym. Takze proc to se tazat, kdyz bude lepe se ptat treba vyrobcu nejakeho zbozi, poskytovatelu sluzeb, jake lide maji skutecne potreby a tuzby, nez abychom se tazali lidi. Jde-li o etiku, pak pohled na medicinu. Proste sli a resili to za pochodu, evidentne to lze zvladnout.

3) Marketing je na urovni pokusu a omylu, dozajista. Ovsem proto to neni mene cenne. Marketingovy guru nezkousi take tak docela vse, trebaze casto jen hada, ac poucene. Pohledni vsak treba na casopisy, ktere se prodavaji na stancich. Prodejci alespon implicitne chapou mnohem presneji, jak odlisna jsou pohlavi, co si zadaji mnohe vekove skupiny... Marketing a trh vubec chapu jako nastroj, se kterym by sociolog budoucnosti mel silne pracovat, protoze trh pro nej zkouma mnohe, co se mu hodi, jak uz jsem vyse uvedl, trh je sondou do toho, co lide chteji, po cem touzi. Tyhle udaje maji ohromnou vypovidaci hodnotu. A je jedno, ze to neni veda. Paradoxne se tu obraci situace z jinych nasich diskusi, kdy ja vedu vyzdvihoval az do nebes, zatimco tys mne varoval, ze ne vse je veda, ze to, co lide zjisti prakticky a nevedecky, ma tez svou cenu. Tak tedy ma, nepopiram to. Veda je tomuto praktickemu svetu nadrazena, je dokonalejsi, ale v pocatcich byla prave jim a vzdycky jde jen o rafinaci tohoto zpusobu poznavani, ne o zasadni premenu. Ovsem o tom nebyla v mem textu rec tolik, jako o faktu, ze soucasna sociologie neumi a nevysvetluje o moc vic, ci lepe, nez obycejni lide. Pozna se to snadno. Nahledni do vazne ucebnice obecne teorie relativity a mas co delat na dlouhe roky, protoze to zahrnuje vazne studium potrebneho matematickeho aparatu a pochopeni ideji daleko za hranicemi bezneho lidskeho zivota a rozumu. Nahledni vsak do ucebnice sociologie a zjistis, ze je to povidani, ktere pochopi trochu inteligentnejsi pubertak, aniz by se moc zapotil. Jinymi slovy, sociologie nema v rukavu nic skutecne zajimaveho, co by se mohlo radikalne lisit od poznatku selskeho rozumu, zatim se zda, ze jsou to jen postrehy a par dobrych napadu k tematu. Jenze kdektery statnik ci manager je lepsim v tomto, jak ukazuje jeho kariera.

Ja myslim, ze se vice ci mene shodneme na mnoha zaverech o sociologii. To, v cem se lisime, je v nadseni pro to ci ono, ktere nutne ovlivnuje fakta, jez zvlaste zduraznujeme, ale nevedek zasadnim rozdilum v zaverech. Jsem treba vetsim optimistou, nemyslim, ze "nova sociologie" je veci daleke budoucnosti, spis bych ji situoval kousek od soucasnosti. Ty to vidis jinak, nadto vyzdvihujes mozne problemy. Vsichni, a zde bych rekl, ze i Giddens by opravdu rekl ano, povazujeme zkoumani za nutne a cenne. Jen mi jde o vetsi priklon ke kvantifikaci, snahu o experiment, abych tak rekl. Jinak to vlastne neni veda. Totiz tam je jadro prirodnich ved, v experimentu, proto tolik reci kolem. Rikas, ze to v principu nepopiras, ok, takze neni sporu. Proc kvantifikace, protoze cislo je vzdy presnejsim zjistenim nez nejaky kvalitativni soud, snaze se testuje, neni tak vagni, jde presne o tu prukaznost experimentu. Odtud kritizuji Giddense za tolik nevule a popirani, ze by to melo byt vubec mozne, stejne jako se vysmivam sylabum prislusnych fakult a vubec leccemu dalsimu, vcetne onech citaci. Podotykam, ze Giddens je odkaz, cosi jako nalepka, ne podstata veci, nejde mi o nej, o jeho knizku, jde mi o to, ze tenhle nazor je obecne rozsireny, ze jej sociologove, vcetne naseho Bobra, sdili celkem implicitne. Rad bych zazil prijemne prekvapeni v podobe sociologa, ktery by naopak o kvantifikaci usiloval. Nejaci v minulosti byli, ale dnes se o techto jejich snahach, jak se mi zda, mluvi dost s despektem, jako o detstvi discipliny. Znas nejakeho soucasneho sociologa tohoto zvlastniho razeni? Ja proste ne, ale to jeste nic neznamena.


5) Jen se dohaduji. Napsal jsem ten text pote, co jsem si precetl cosi od Bobra, pravdepodobne te tez na svuj textik o Internetu upozornil. Potreboval tam haldy odkazu, jiste pres tricet, pamatuji-li se. A vis co ti reknu, ze cely ten jeho uvod, tak plny citaci, jsem vubec nepochopil. Ne snad, ze bych nevedel, o cem mluvi, ale mel jsem tak silny pocit nespravnosti, ze jsem sedl a napsal o tom, co povazuji za spatnou sociologii, proc ji nevidim jako vedu. Prave citace jsou tim, kde se vsechny ty nitky sbihaji, kde je to nesnesitelne a neprijatelne. Ale abych neplkal jen kolem. CITACE SE NEVYTRATILY Z PRIRODNICH VED! Jsou tam, ale maji docela jinou funkci. Citace jsou odkazy na vysledky, ten a ten tym treba dosahl toho a toho, v te studii muzete najit presnejsi popis toho, o cem mluvim, tenhle chlapik to zacal rozvijet timto smerem, mrknete, mate-li zajem. V humanitnich disciplinach to NEjsou odkazy, jsou to autority, argumenty, za kterymi se pisatele skryvaji. Uz jsem tady prezentoval pripad "Sokal", hod tohle heslo na google a precti si, co tam najdes, ver mi, kdyz uz nic jineho, ze tohle stoji za to, je to proste sila, abych tak rekl. Sokal, fyzik, napsal clanek do humantiniho casopisu, znameho a uznavaneho, ktery mu byl otisten. Jinde pak otiskl jiny clanek, ve kterem odhalil, jak ten jeho predchozi vznikl, jak shromazdil tuny citaci, smichal je v uplny nesmysl plny cizich a dobre znejicich slov, jak to vubec nikdo neprokoukl, jak jeho clanek nebyl dan k odborne recenzi, aby se na to podival nejaky jiny fyzik...jak se ten platek humanitni pekne ztrapnil a jak to take ani nepochopil, ani nehodlal uznat. Sokal byl obvinen z kdeceho, vcetne viry v to, ze veda skutecne vypovida o svete...neuveritelne. Bobr je, zda se mi, stejny mixer, bohuzel pro nej, k me nevire, nebot jej osobne malinko znam, to ani netusi, ani nehodla akceptovat. Slova, zda se, se stavaji ikonami, nikoliv nalepkami pro to, co chceme popsat, necim, co muzeme vymenit, nevyhovuji-li uz dale nasim ucelum, zname-li lepsi. Jmena pak jsou arciikonami, jsou to odkazy na moudre muze minulosti, kteri "umeli", je to pozlatko, ktere se nanasi na mosaz. Jsme jen lide, v prirodnich vedach se to deje take, ale merou nesrovnatelnou. Kdyby k nam prileteli mimozemstane, leccos by treba hure chapali, pochybuji vsak, ze nikoliv prirodni vedy. Mohli by jim pripadat primitivni, anebo prekvapive ve svem pohledu na vec - prekvapive, protoze hovorici o stejne skutecnosti, stejnych pozorovanich. K cemu by vsak byl mimozemstanu obvykly text humanitnich disciplin, kdyz obsahuji prilsi mnoho odkazu na nezname osoby, prilis mnoho citaci, malo snahy o proste vysvetleni problemu??? Citovaci manie humanitnich disciplin je primym potomkem scholastiky, zatimco prirodni vedy navazaly na jeji nominalistickou odnoz a rozvinuli je postupne v docela odlisny pristup, kde slova jsou jen temi nalepkami, skutecnost nejvyssim soudcem, autorita nicim. Myslim, ze jmeno William z Occamu je odpovedi na tvou posledni otazku. (a promin, ze jsem tak dlouhy, ale trochu chorim, takze mam hlavu jak skopek a preferuji tedy lehci druhy zabavy, treba cuchat si sve rozumy)
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Zefram
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter