Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 5.5.
Klaudie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Mýtus o intelektuálech
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 14.8.2004 > a nebo je taky možné, že teď vlastně jsem ukázkou pohrdavého intelektuála a jen potvrzuji genialitu tvé úvahy BGRLP ;-)
<reagovat 
MiKa (Stálý) - 14.8.2004 > Bobře, velice s tebou souhlasím... navíc, řekla bych, že intelektuál pohrdající jeskyní škodí sám sobě - svou arogancí si zavírá dveře k mnohým poznáním, jenže pokora se dneska nenosí... :))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 14.8.2004 > MiKa> Děkuji.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 14.8.2004 > ano je to dobře sevřený text s hlavičkou a patičkou a tím Sisyfem jsi mnohé zachránil, protože:

Jeskyně?? Vážně? Víš kde se o tom učí.. a jak? začít pojednání o intelektualitě (představa uvozovek) tímto stylem a pak jen popsat současnost, repsektive odklon od prvku základu (a svým způsobem i zrodu) myšlení není nic světoborného, nebýt poslední třetiny, hodnotím o dva stupně hůře
Body: 5
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 14.8.2004 > Emmet_RAY> 

Děkuji, většinou skóruji až ke konci zápasu :-).

 

Pokud jde o jeskyni, věz, že vím jak a kde se o ní učí. To mi však nebrání použít ten obraz jako klíč k evropským dějinám, ale i osobnímu životu. A navíc, tady ho užívám taky proto, že je velmi přístupný i těm, kteří zrovna po večerech nečetou Husserla. Jsem rád, že na tebe můj text půspbí sevřeně, neboť zde cítím svou velkou slabinu.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.8.2004 > Bobr> decentně tipuji, že bys teoreticky mohl mít rád Radima Palouše..
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 14.8.2004 > Emmet_RAY> To nelze vyloučit, ale zatím vím jen, že existuje, ale nic jsem od něj nečetl ani na jeho přednášky nechodil. Můj favorit na FFUK je Zdeněk Kratochvíl.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.8.2004 > Bobr> jen mi ta tvá úvaha připomněla jeho styl.. já četl jen Světověk a Časování a taky bol na jeho přednášce Umění učiti (ale ta byla spíš jako zajímavost, on už je to stejně tak starý pán, že mluvit k tématu moc nedokáže)

no jo.. já favority na FFUK asi ani nemám, nejsem s nimi ve styku a důvodem je FFOU ;-))

hezký den
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 17.8.2004 >

S těma jeskyněma mi to přijde tak, že každý potřebujeme občas místo úniku - jeskyni, noru, byt, chýši a pokud člověk koumá, vykoumá z toho nějakou větší a konkrétnější představu, která je tímto všem tak nějak blízká a ti tímto šíří onu myšlenku dále:-), bezva napsaný:-)


Body: 5
<reagovat 
ambrosius (Občasný) - 5.9.2004 > Jen tak usmevne na okraj...
Libi se mi jedna definice intelektuala (budiz mi odpusteno ze jsem hrisne zapomnel kdo je jejim autorem):
"Intelektuál je ten, kdo pozná, že na světě jsou i lepší věci než sex."
Body: 5
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 24.9.2004 > ambrosius> Já mám rad tohle: Věta "myslím, tedy jsem" je věta intelektuála, který nezná bolest zubů (Milan Kundera, Nesmrtelnost)
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 31.10.2004 >

pro mě je furt těžký myslet na jeskyni (především z pozice asociální). dík za připomenutí.


Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 29.11.2004 >

Div se cloveku, ktery cetl knihy o svete za jeskyni, ze plije na misto kde se nachazi a na lidi, kteri jsou s nim uvezneni a ani nevedi, ze jsou uvezneni. Nebot kdyby vsichni meli tak jasnou predstavu o tom, ze je tam vzadu lepsi svet, tak by se spolecnymi silami treba dostali na povrch snadneji.

Nicmene tohle neni ten pripad. Z maleho mnozstvi nactenych znalosti o jinem svete v cloveku vyvstane pomerne prirozene pocit, ze vi vic nez jini, od nehoz je jen krok k pohrdani, protoze diky tomu se mu ostatni lide jevi jako nevedomi sama sebe v tech nejdulezitejsich oblastech a tedy jako zvirata, od cehoz se musi nutne distancovat. Stejne jako s onanii, neni vhodne tvrdit, ze to clovek nikdy nedelal. Coby intelektual resp. clovek, kteremu se dostane nadprumerneho vzdelani a inteligence se kazdy (IMHO) dostane do stadia kdy vice ci mene opovrhuje ostatnimi pro jejich nevedomost a primitivitu. Nemyslim, ze je na to nejaky lek, spis je treba si to rychle uzit a pak jit zase intelektualne makat a neobtezovat sama sebe velikasskymi pocity vlastni superiority. Nektere to prejde uz behem vysokoskolskych studii, jineho to nepusti do duchodu. Mne to stale nepustilo, ale snazim si to nechavat pro sebe a nevyjadrovat sve implicitni hodnoceni


<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 28.2.2005 >

Zdar.

Sorry, ale proste jsem zapomnel.

 

1) Ano, je to sociologicka uvaha, ale nikoliv vyzkum. Ja osobne bych intelektuala nedefinoval vzdelanim, i kdyz je to dulezity faktor. Davam prednost tomu, jak zachazi s otazkami. Za prve si je klade sam, problematizuje. A za druhe, dulezitejsi nez sama odpovedm, je pro nej tazani. Jinymi slovy: takovy multiple choice test nebo IQ test neni dobrym meritkem. Pojem intelektual nema monopol na moudrost, chytrost atd. Nemyslim, ze prebiram starou definici KSC - nevim, jak jsi na to prisel. Kdybych jo chtel definovat skupinu intelektualu, sel bych na to tak, ze bych zkoumal, co si pod tim lide predstavi (treba: povazujete xy za int.) a z druhe strany, snazil bych se (Bourdieu) popsat jejich habity. Nemyslim si vsak, ze by to melo smysl.

 

2) Ve sve uvaze jsem nastinil dva pristupy intelelektualu ke svetu: jeden se vyznacuje udivem (Hermes, hermeticky), Druhy pohrdanim (Sysifos). Nevim, jestli jsi cetl sborniky spolku Sysifos, ale ja ano. Jejich hluboke rozbory prirucek filosofie me presvedcily, ze nevo o cem mluvi. Ironii osudu si dali do emblemu figurku, o ktere asi vi taky ... .


<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 1.3.2005 > jop> 

Jope, opravdu si nemyslim, ze moje uvaha stoji na definici. TO bych pochopil, kdybych delal vyzkum nebo co. Ale budiz, muzeme se dohadovat. Zaprave, symbol balvanu jsi nepochopil. Bud se zamysli nebo si precti neco od Sysifaku. Pochopil jsi to presne naopak :-).

Ad Intelektual. Chapu, ale na druhou stranu, dej lidem vybrat z obrazku doktora (v bilem plasti), architekta (u rysovaciho prkna) a pasacka koz v mansestrovem saku s dymkou a zeptej se jich, koho povazuji za intelektuala. SAmozrejme, ze doktori a architekti jsou vzdelanci. A jisteze jsou vzdelanejsi nez lecjaky sociolog a politolog. Vzdelanec mereny dokonceny vzdelanim dle meho pojem intelektual nevystihuje. Me prave - kdybych to zkoumal - zajima ten obraz, ktery si lide nosi v hlavach, nebot podle nej jednaji, vytvari si typologie a stereotypy - kazdy preci umime intelektuala hrat, kdyz na to dojde - nebo ne? (Ja miluju Ladu Justa, ale pst. Samozrejme, ze muzu postupovat podle tebe: v zajmu jednoduchosti se tim nezabyvat, prijit o nejake ty diference a neresit socialni definici pojmu. Neni na to, kdyz metoda urcuje realitu a ne naopak. Tim, ze by to nemelo smysl jsem chtel rict to, ze nevim proc bych to mel zkoumat.

Takze, uber chlape ;-).

B.

P.S.: to s problematizujicim pasackem se mi moc nezda, ale protoze o tom oba vime prd, muzu klidne rict, ze pasacek ma spise selsky rozum a co je mimo dosah jeho ruky, to proste neresi. Taky je jeho premysleni vic spjato s zivotni zkusenosti, coz ma svoji hloubku, ale taky svoje limity. Nic z toho z nej nedela blba, pochopitelne.

 

Citim z tebe dark force of hate speech. Odfiltruj to a muzeme se bavit jako normalni lidi. Ja jsem pro.


<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 7.3.2005 > jop> Ahoj Jope.

Přiznám se, že BLudný Balvan, tedy BLB je upgradem klasického mýru, který ušel mojí pozornosti. Mám pocit, že akademici se prostě nechali svést milou slovní hříčkou a tak vesele mohou udělovat BLBy. Původní mýtus mluví jasně: Sysifos byl odsouzen k marné snaze. A právem: za podlou vychytralost.

Rozvíjet úvahy a nevyjasnit si pojmy nemá smysl.

Správně jope, proto zase já tebe odkazuji ne kdejaký úvod do sociologie, kde se dozvíš, co to je výzkum veřejného mínění. To, o čem jsem mluvil já je spíše mikrosociologie. Pro analýzu habitu (používám termín Pierra Bourdieu, nikoliv z lenosti přeložit to) mrkni do Teorie jednání.
Výzkum veřejného mínění je mimo toto. O rozporu mezi deklarovanými postoji a reálným jednáním vím. Vím také, že existují techniky, jak se s tím alespoň trochu vypořádat. Holt, náš předmět studia může i klamat, tak co s tím.

Odhad mých osobních vlastností ti brát nemohu, ale myslím si o něm své...
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 9.3.2005 > jop> Jope, tohle nikam nevede.

Dobře, jak jsem psal, jde o úvahu. Taky jsem to tak do Vašeho prostoru publikoval. Jde o úvahu nad tím, jestli intelektuála intelektuálem dělá pohrdání a pakliže ano, odkud se bere a existuje-li alternativa.
Když jsi z toho začal dělat sociologický výzkum a vyžadovat definici, pak jsem holt šel na pole sociologie a bavil se s tebou, jak lze intelektuála definovat. Ty jsi navhrl definici vzděláním, já operacionalizoval pojem tak, že jsem začal hledat, jestli "intelektuál" není spíše definován stereotypem a autostereotypem. Proto jsem psal o tom, že si můžeme na intelektuála zahrát jako na pózu. Pokud jde o autostereotyp, pak je to přesně to, co dělá Sysifos: my jsme ti vůdci hloupého lidu ze tmy. Protože jsem za intelektuála svým okolím často definován, mám zájem bojovat proti tomu sebepojetí. Činím tak tím, že nabízím jinou definici, chceš-li autostereotyp.
Když mne chceš napadat za nedůslednost v sociologii, pak se prosím nediv, že se bavíme o sociologii. Nevím, co mi vyčítáš. Kdybys rozumněl tomu, co kritizuješ, nemusel by ses spoléhat na jasnovidectví.
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 4.4.2005 > jop> No, Jope - dobre jsi ukazal, co to je byt otevreny...co k tomu dodat? Ze svoji slataninu spojujes s postmodernou rika mnohem vic o tobe nez o cemkoliv jinem. Inu, zij blaze a preji ti uspokojivy koeficient. Prekvapuje mne, ze ma slatatina ti tak lezi v hlave, sam tolik casu blbostem nevenuji ;-)
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 4.4.2005 > jop> 

Ale no tak, Jope - opravdu si myslis, ze je nenavidim? To se nemuzes smirit s tim, ze s nimi proste nesouhlasim, protoze se pohybuji na poli, kteremu rozumi jako koza nakladaku a jeste si hrde daji do erbu symbol, o kterem vi taky houbeles?

Jestli bych mel nekdy nekeho v zivote nenavidet, nebude to takovy spolek, bud klidny.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter