Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Samuraj
Autor: Dusan (Občasný,Správce) - publikováno 14.3.2004 (11:28:56), v časopise 31.5.2004

premiéra: 1.4.2004

Intersonic uvádí

S A M U R A J

O D H O D L A N Ý

S V O B O D N Ý

P R O V O K U J Í C Í

 

Takový je slepý samuraj, hrdina nejnovějšího velkofilmu,

který zabírá ocenění po celém světě.

 

VÍTĚZ

Stříbrný lev

Nejlepší režie MFF Benátky 2003

VÍTĚZ

Nejlepší film - divácká cena MFF Benátky 2003

VÍTĚZ

Digital Award MFF Benátky 2003

VÍTĚZ

Open Prize MFF Benátky 2003

 

Taký normální génius...

Vyhodili ho ze školy, má potetované celé tělo, odbarvené vlasy na blond, miluje hip-hop, motorky a umění. Neuvěřitelná kombinace? Takový je Takeshi Kitano, režisér, scénárista, editor a hlavní představitel nejnovějšího filmového hitu SAMURAJ, který sbírá odborné i divácké ocenění po celém světě. Přátelé o něm hovoří, že je „takový normální génius“ a nikoho prý jeho nejnovější megaúspěch nepřekvapil. Na filmu totiž pracoval deset let. Sám si napsal scénář, zrežíroval a také ho sám nastříhal. „Samuraj je přesně takový, jaký jsem já,“ říká Kitano, „rozporuplný a vášnivý.“

 

Kdy to začalo

Začátkem 90-tých let mi kdosi doporučil román o slepém samuraji Zatoichim. „Když jsem se do knihy začetl, příběh mne naprosto pohltil,“ vzpomíná Kitano. „Bylo v tom tolik odvahy, žalu a touhy po svobodě, že jsem byl touto myšlenkou naprosto posedlý na dlouhých 10 let.“

Událost, která nakonec odstartovala intenzivní filmovou přípravu, bylo režisérova vážná autonehoda před pěti lety. Víc něž půl dne balancoval v autě, které se po smyku převrátilo na střechu a zůstalo viset nad propastí. Život si zachránil svou duševní rovnováhou a fyzickou vyspělostí. Stejnými vlastnostmi, které musí mít každý japonský bojovník - samuraj.

„Měl jsem dobrou kondici, velmi jsem sportoval a cvičil, nejen fyzicky, ale i duševně. To mi zachránilo život,“ objasňuje Kitano, autor 50 knih o bojových uměních.

Po šokující události se Kitano definitivně rozhodl proměnit svůj sen ve skutečnost. Film o slepém samuraji získával stále ostřejší kontury. Kitano, který se rozhodl, že ztělesní také hlavního hrdinu, začal nejprve s fyzickou přípravou. Cvičil 6 až 8 hodin denně a každý den dvě hodiny meditoval. Nepřetržitě pracoval na scénáři a choreografii bojových scén, protože - jak říká - nechtěl natočit „počítačový“ film plný triků a naprogramovaných efektů. „Chtěl jsem pravdu. Chtěl jsem natočit film o lidských schopnostech. Chtěl jsem objevit hranici, kam až může zajít lidská schopnost cítit, důvěřovat svým smyslům a intuici. O tom totiž samurajské umění je,“ tvrdí režisér.

 

Jednoduše úchvatný

...těmito slovy diváci nejčastěji charakterizovali historický velkofilm SAMURAJ, který poprvé v Evropě viděli koncem tohoto léta na MFF v Benátkách. Film si získal tak velkou přízeň publika, že ho organizátoři museli 3-krát reprízovat a diváci i odborná porota ho nakonec odměnili nejvyššími oceněními.

„Nezajímají mě filmy, při kterých herci dělají grimasy a předstírají bolest. Chtěl jsem natočit film, ve kterém emoce pramení z toho, co divák vidí a ne z toho, co herec předstírá. Když diváci vnímají film jako úchvatný, tak jsem dosáhl toho, co jsem chtěl. Jsem šťastný,“ komentoval úspěch filmu režisér, herec a scénárista v jedné osobě.

 

Zavři oči a bojuj!

SAMURAJ je jedním z nejžhavějších kandidátů na Oscara a zároveň jedním z nejpozoruhodnějších filmových projektů tohoto roku. Velké projekty provázejí většinou i velké pochybnosti a úskalí. Ty se nevyhnuly ani SAMURAJOVI. O historickém velkofilmu se mluví, že při jeho výrobě je mnoho omezení kvůli kostýmům, místům a historickým faktům.“ Na rozdíl od filmů odehrávajících se v současnosti jsem se cítil svobodnější a volný ve své tvůrčí práci. Každý detail - kostýmy, vzhled postav ale i samotné umístění děje - je výsledkem mé fantazie,“ namítá Kitano. „Myslel jsem, že nejtěžší bude dostat do filmu historický charakter příběhu. Ale opak byl pravdou, byla to zábava pro mne i pro celý štáb. Můžu zodpovědně říct, že šlo o umělecky nejzajímavější a nejkreativnější práci mého života.! Přiznává režisér.

Herecká práce však byla těžší. „Zkusili jste někdy zavřít oči, nevšímat si kamery a pustit se do natrénovaného boje s ostrými zbraněmi? To chce nejen odvahu, ale hlavně ohromné soustředění.“ Objasňuje Kitano. Hrát slepého samuraje označil za nejtěžší část projektu. 

 

Kdo je pomalý, je mrtvý

„Neviděl jsem, jak daleko moji protivníci ode mne stojí a z jejich tváře a postavení těla jsem nemohl zjistit, nač se chystají. I když jsme souboje dlouho cvičili, před kamerou je vše jiné než v tělocvičně. Souboje mečem jsou o správném načasování,“ dodává Kitano, „ při tomto druhu boje se nemůžete dovolit být pomalý. Kdo je pomalý, je mrtvý. Proto jsme všechny bojové scény natáčeli naostro dvěma kamerami najednou. Když jedna kamera nezachytila moment švihu a rychlosti, měli jsme druhou jako zálohu. Bylo to dost vyčerpávající, ale vyšlo to.“

 

Záhada „Zatoichi“

Kitano - multitalent současné japonské kinematografie a mistr bojových umění se splnil svůj sev. Natočit film, ve kterém skloubil akční scény a ušlechtilost samurajského poslání. Zatoichi patří mezi nejpopulárnější postavy japonské kultury, o kterém se natočilo množství filmů. Kitano se rozhodl pro změnu. Jeho hrdina je na svou dobu výstřední, citově nezávislý, má blond platinové vlasy a v ruce červený meč, který jen podtrhuje jeho sílu a výstřednost. Otázkou je, co se skrývá za jeho úspěchem v čem tkví jeho nepřemožitelnost, když je slepý a nemůže používat všechny smysly. Nebo slepotu jen předstírá?

 

Zajímavosti

Režisér, který ztvárnil i samotnou postavu Zatoichiho se rozhodl nejen pro změnu svého vzhledu, ale úplně se ztotožnil s hlavní postavou. Odbarvil si vlasy na blond a dlouhodobou fyzickou přípravou vysportoval svoje tělo tak, že ve filmu nepotřeboval dubléra.

A ještě něco: Kitano angažoval pro tento film nejlepších stepové tanečníky Japonska, oblečené do kimona a doprovázených hip- hopovými rytmy. Celý snímek tak nabral na výpravnosti a výtvarnosti, které velmi ohromili diváky v každé krajině, kde byl film doposud uvedený.

 

 

SAMURAJ V ČÍSLECH

- Příprava filmu trvala 10 let

- Za ten č- as Kitano strávil víc než 6 000 hodin trénováním bojových umění

- Aby se ztotožnil s postavou, nosil víc než dva roky odbarvené vlasy na blond

- Režisér angažoval 60 nejlepších stepových taneč- níků a hip-hopových skupin z celé krajiny, které vybíral na 15 konkurzech v průběhu jednoho roku, kterých se zúč- astnilo víc než 1000 lidí

- Štáb filmu tvořilo 511 lidí

- Práce v střižně trvali souhrnně víc než půl roku

- Ze 108 natoč- ených bojových scén ve filmu zůstalo 34

- Všechny bojové scény snímali najednou dvě kamery. Do filmu se nakonec dostali záběry z té kamery, která poskytla větší dynamiku boje

- Film zatím získal 9 mezinárodních ocenění a zač- átkem příštího roku ho č- eká boj o Oscara

 

OBSAH

Japonsko, 19. století. Zatoichi je slepý poutník, který si na živobytí vydělává masážemi a hazardními hrami. Avšak za jeho skromným zevnějškem se skrývá schopnost ovládat meč s takovou přesností a citem, že žádný protivník nemá šanci ho udolat.

Na svojí pouti se dostane do malého městečka v horách, které terorizuje skupina bojovníků v čele s nemilosrdným Ginzom.

Zatoichi jako vášnivý hazardní hráč využije příležitost a zkusí štěstí. V průběhu hry se seznámí s dvěmi Gejšami. Které jsou stejně nebezpečně jako jsou krásné. Do města přišly s jediným úmyslem- pomstít smrt svých rodičů, kterou má na svědomí Ginzo. Zatoichi se stane jejich ochráncem a spolubojovníkem.

 

 

KITANOVA FILMOGRAFIA

2003 - ZATOICHI / SAMURAJ /režie, scénář, střih, hlavní role/

2003 - BATTLE ROYAL II /herec/

2002 - DOLLS /režie, scénář, střih/

2001 - BATTLE ROYAL /herec/

2000 - BROTHER /režie, scénář, střih/

1999 - TABOO /herec/

1999 - KIKUJIRO / KIKUJIRO /režie, scénář, střih, herec/

1998 - TOKYO EYES /herec/

1997 - FIREWORKS /režie, scénář, střih, herec/

1995 - GETTING ANY? /režie, scénář, střih, herec/

1995 - FIVE OF THEM /herec/

1994 - JOHNNY MNEMONIC /herec/

1993 - SONATINE /režie, scénář, střih, herec/

1993 - MANY HAPPY RETURNS /hlavní role/

1991 - A SCENE AT THE SEA /režie, scénář, střih/

1990 - BOILING POINT /režie, scénář, střih, hlavní role/

1989 - VIOLENT COP /režie, hlavní role/

1983 - MERRY CHRISTMAS, MR.LAWRENCE /hlavní role/

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Dusan (Občasný,Správce) - 14.3.2004 > Pozn.: Recenze nám došla emailem.
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 14.3.2004 > zní to zajímavě
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 29.3.2004 > Hodně vyčerpávající recenze
<reagovat 
Valdimer (Občasný) - 7.4.2004 > Recenze je a není recenze, přes výčet faktů mi tu chybí tvůj osobní názor. Ne jestli se ti film líbil, ale jaký pocit v tobě zanechal Abych toto napsal, nemusím film vůbec vidět. A nesouhlasím s tím, že je to velkofilm. Není jím v žádném případě. Uvedl bych spíše termín civilně (až minimalisticky) výpravný.

Jinak všem doporučuji, Kill Billa strčí hravě do kapsy, jak humorem, nadhledem tak choreografií
bojových scén.

to Oplatka: s vražděním utíkajících bojovníků bych to viděl tak, že jelikož jako zbabělci utíkají z boje, nezaslouží žádný soucit, jelikož tímto rezignovali na veškerou svoji (a protivníkovu) čest.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.3.2004 > Film je velice zajímavý - jednou vidíte film o samurajích dělaný opravdu Japonci samotnými, nikoli Američany (i závěrečné titulky jsou celé v japonštině, takže si u nich moc nepočtete).
Co mě na filmu dost překvapilo, bylo zabíjení neozbrojených. Myslela jsem, že k tradici samurajského (stejně jako jakéhokoli jiného čestného) boje patří, že bezbranní se nezabíjejí. Tady máte několikrát situaci, kdy kladní hrdinové vraždí vystrašené, neozbrojené a utíkající protivníky. Domnívala jsem se, že tohle se nedělá, ne? Kdyby mi to někdo vysvětlit, byla bych ráda.
Dalším problémem pro našince je potom fakt, že v té spoustě Japonců se mu špatně orientuje a často neví, kdo to vlastně byl právě zabit. Já jsem si sama několikrát myslela, že už padl hlavní zloduch, a ono ne, byl to zase někdo jiný.
K údajům o filmu ještě dva dodatky - je dobré připomenout, že zmiňovaný "samuraj" Kitano je ročník ´47. A potom bych jej rozhodně neoznačila za "velkofilm" - soubojů je tu dost, ale vždy jen v malých skupinkách, žádné davové scény tu nenajdete.
A také je ještě dobré upravit, že kandidátem na Oscara "byl" -nezískal jej.
<reagovat 
 čtenář Marek - 22.4.2004 > Oplatka> Ahoj,já nejsem stálý redaktor,nezlobte se že se sem pletu,ale k té otázce o zabíjení neozbrojených protivníků - myslím že toto se dodržovalo hlavně ve sřetu mezi dvěma samuraji (jeden vyzve na souboj toho druhého v čas,kdy oba dva budou na bitvu připaveni).
Co se týká rolníků,dělníků a další "podřazené" kasty vůči samurajům záleželo na samotném válečníkovy,zda mu jeho čest dovolovala vzít někomu z těchto lidí život,zda k tomu měl dostatečný důvod. Tohle je můj názor.
<reagovat 
alana (Občasný) - 30.5.2005 > má to vynikající úroveň a profi obsah ! J_:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář Nacchi - 9.9.2006 > Dobry scenar, dobre zvolena hudba, dobre natoceno.

Sice jsou tam prehnane sceny stylu preseknuta kamenna socha katanou (hahaha) protoze toto neudela ani gilotina a vertemi katana by nesnesla tak tvrdy napor. Protoze cast katany je kalena a cast neni tudiz by se mohla nastipnout a ohnout, nikoliv zlomit, ale urcite sochu nepresekne.

Inu J.Hisaishi tomu dal dobrou hudbu.
Kitano udelal dobry film se ZENovymi prvky a z drivejsiho zivota.
Dodnes nechapu proc Zato-Ichi cesi pojmenovali na "samuraj" jde videt, ze ceska TV je na hlavu.
Shiawaseni minna-san, ze se ceska TV nehrabe i v ostatnich JPN filmech jako "Returner" "Azumi 1,2" "Koinu no Warutsu (serial)" "Summer Snow (serial)" aj. co mam doma. Nastesti (shiawaseni).
Co se tyce zabijeni nevinnych, pro jine to bylo spise vysvobozeni, nez ziti v utrapach. A smrt a cest se v JPN svete bere jinak, nez prosim zde. Oddanost panovi je silnejsi, nez vlastni zivot. Vite je to slozity svet, k pochopeni tohoto sveta musite umet rozumet a zit jako japonec, nestaci jen mluvit ci divat na telku. Hodne pomuze laikovi ZENove uceni aneb byt stale v pritomnem case. Sumimasen anatawa chiekojin wakarimasuka. Honto-ni?
sayonara minna-san
Nacchi
<reagovat 
rtymá (Občasný) - 29.1.2007 >  prosím tě nejdou mi mazat, odesílat zprávy....??? Díky
Body: 5
<reagovat 
čtenář jan - 22.9.2007 > prosim mohl by nekdo poslat tento skveli film dik
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Správce)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter