Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 5.11.
Miriam
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Potom potkám tentýž osten
Autor: egil (Stálý,Redaktor) - publikováno 9.12.2003 (12:06:08)

Potom potkám tentýž osten; dvojníka potkat


 

Akát, jak štír
po vahách jdoucí podzimem,
mi vypáral nitku bolesti
z ramene.
Jen jsem se osykl
a už byla nahá. Od košile staršího z nás dvou
                                                 padala
jako paprsek rybízové šťávy
vylomený ze slunce.

_____


Jsou chvíle,
kdy jediný výstřel z trnové koruny akátu
                                               stačí,
aby do masa vryl reliéf,
kam vtrnulo chvění;
ty, v otvoru po hřebu zahmožděný,
                                      čekáš:

Kdo se jak mladší bratr vrací?

 

jak okna v nočním sněhu –
otevřeš moje stigmata.


 



Poznámky k tomuto příspěvku
.......... (Občasný) - 9.12.2003 >

"Mnohdy stačí jediný osten,
aby přišpendlil běžce k vlastnímu odrazu."

 

ta nitka z košile ... :)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 9.12.2003 >

abys nakonec přece jen nezůstal sám ;-P ty ne_přítomný ;)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 9.12.2003 >

ostny zvěrokruhu... :o)) moc se povedla!!!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 9.12.2003 > Stigmaticky sympatická je mi, imaginace bez vady na skladu...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
no-next (Občasný) - 9.12.2003 > ano, líbí se mi.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 9.12.2003 >

Akát, jak štír
po vahách jdoucí podzimem,
mi vypáral nitku bolesti
z ramene.

 

mně by to asi stačilo po ta stigmata:-)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 9.12.2003 > Jo
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 9.12.2003 > ...bolí...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nude (Občasný) - 9.12.2003 > tohle můžu
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lei (Občasný) - 9.12.2003 >

Mnohdy stačí jediný osten,
aby přišpendlil běžce k vlastnímu odrazu.

Akorát dvakrát stigmata a (zdá se mi už) profláklá vertikála, mno ale..


Body: 5
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 9.12.2003 > povedená
Doporučil 
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 9.12.2003 >
Body: 5
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 9.12.2003 >

Lei: dvojverší se stigmaty je v textu 2x zcela záměrně - vyjadřuje v obou případech totéž, viděné ale odjinud..

 

to druhé dvojverší se stigmaty je pouze lehkou variací na to první; důležité je opačné pořadí veršů...

 

tak to jen tak na vysvětlenou:)

 

a díky...


<reagovat 
probably (Občasný) - 9.12.2003 > ***
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Adina (Občasný) - 9.12.2003 > Hezký
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 9.12.2003 > Solidní, slabší rozjezd a trochu mi skřípe před závěrem. Ale to jsou jenom detaily.
Body: 5
<reagovat 
čitatel (Občasný) - 10.12.2003 > udýchaný umíráček…

Body: 5
<reagovat 
Jonáš (Stálý) - 10.12.2003 > Krásná, egile...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 10.12.2003 > A já jsem se hned divila, že ji neznám, když ji čitatel četl! Je krásná!
Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 11.12.2003 > johohó!!!!! paráda!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 11.12.2003 >

musim podotknout, že tenhle druh poezie je jen pro divné vegetariány...   

taky se mně nepáči ona sebestřednost maskovaná vznešeným slovním balastem.


Body: 3
Doporučil 
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 11.12.2003 > úžas!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 11.12.2003 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
průser mračen (Občasný) - 12.12.2003 > ještě škrtej!!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 11.12.2003 > To jsi řekl moc hezky, Stando, až by ti člověk skoro i věřil, že víš o čem mluvíš;))

Jen tak pro zajímavost: mohl bys vědět (základka;), že ne vše, co je v ich-formě, musí být zákonitě autobiagrafie - v poezii to platí taktéž (viz Poe a další)...


<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 11.12.2003 > egil> já to čet jako takový opravdový procítěný text, tak jsem to vztáhnul automaticky na tebe, že jako víš o čem to je, že jako čerpáš ze svých studnic, no, asi jsem se spletl, to se stává, ale stejně "neodvolám!" :o))
<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 12.12.2003 > egil> 

tý jo, trefils mě na dost bolavým místě, já párkrát upad na šišku a od tý doby mám takovou tu - no anamnézu, takže si lautr nepamatuju, co že o těch auto- povídali ve školách. ale přežiju to, i když jsi mě ranil na tak citlivým místě.

rozdrásals nezhojený jizvy!!!


<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 12.12.2003 > Tak to máš blbý;)...

:) Rozdrásal? Tak bacha - nebo na tebe vytáhnu střední školu (sůl) - to už bys nerozchodil!


<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 12.12.2003 > egil> a co teprve vejšku, tu sem ani nedochodil, na to sem děsně citlivej, když o tom někdo promluví, leje ze mě pot a z nosu krev. ech. prosím prosím, o vzdělání už néééééééééééé, slibuji, že už budu hodný a nebudu povídat ošklivé věci pod tvými dílky!
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 12.12.2003 > opr., prosím: legrační věci pod tvými dílky

ne! to mi nemůžeš udělat, prosím, pokračuj!!! nemůžeš mě připravit o legračnost a zároveň duchaplnost svých poznámek;)))

<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 12.12.2003 > egil> 

jak chceš, zbývají mi doporučení, a tak tenhle tvůj výtvor doporučím, a teprve potom se zadumám, proč jsem to provedl. miluju paradoxy. kéž bych taky byl mistrem koánu a ve finále mohl říci spolu s Bankeiem : Žil jsem ... let, ..., všechno, co jsem řekl tobě a ostatním pokaždé během této doby není nic, než můj verš smrti...

HUSTÝ, CO????  

 


<reagovat 
afro (Občasný) - 13.12.2003 > Moc pěkná.
<reagovat 
WiruZ (Občasný) - 14.12.2003 > vyborny
Body: 5
<reagovat 
volný_radikál (Občasný) - 15.12.2003 > seznam lyrických chyb a nesmyslů

1) osten nelze potkat
2) akát má více trnů, než štír, ale není jedovatý
3) Jen jsem se osykl - správně by mělo být Jen jsem si usykl
4) rybízovou šťávu nelze vylomit ze slunce
5) výstřel z koruny není možný, pokud v ní není instalováno nějaké el. zařízení, o němž se v básni nic nepíše
6) do otvoru po hřebu se člověk nevejde
7) osten nemůže ve skutečnosti přišpendlit mnohem většího člověka - to by muselo být kopí
8) žebra hladin jsou nonsens, žádná pod nimi nejsou

nemělo smysl číst dál, protože je to pak už tak zamotané a vracející se k původním nelogičnostem

myslím, že jsem jasně dokázal, že zde z nějakého pochybného důvodu oceňovaná báseň je pouhým literárním pokusem, zkouškou seřazených slov, která nemají ve výsledku cokoliv znamenat
Body: 1
<reagovat 
milhaus (Občasný) - 15.12.2003 > ač bych nesouhlasil tady s panem radikálem, páč si myslím, že poezie nemusí vycházet z reality fyzikálních zákonů, a proto jsou některé poznámky dost přitroublé (co metafory, přirovnání, nadsázka, to jsou snad legitimní bás. prostředky), tak se mi ta báseň taky moc nelíbí - takže souhlasím s poslední poznámkou: ... zkouška seřazených slov, které možná mají něco znamenat, ale asi hlavně dobře vypadat... nicméně je možné, že je to jenom "pod mojí rozlišovací schopnost"
Body: 1
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 15.12.2003 >

Radikále, tak ti nevím... Zkusím s tebou rozumně polemizovat, uvidíme, zda to někam povede. Evidentně používáš na poezii prozaické brýle (ha! metafora!! zastrčtennůž!:)), cožczde, bohužel, není zase až tak neobvyklé...

 

"Akát": kde rostou akáty, nemohou zhusta růst jiné porosty, neboť v akátu kolují některé jedy (to jen tak na okraj).

 

V těch ostatních bodech máš samozřejmě pravdu, pochopitelně lyrika musí být jen popisem reality; expresivní výrazové prostředky jsou věcí zcela nevkusnou, nepřirozenou, nereálnou ....

 

No..., dost ironie...

 

Raději pár malých otázeček: Popisuje realita sebe samu? Je popis atributem reality?

 

Co je realitou pro člověka? Jakási vnější, objektivní, od něj odvislá realita, nebo to, jakým způsobem se jemu zjevuje do okamžitého rozpoložení (pak by expresivní výrazové prostředky byly mnohem cennější než popis, že?)?

 

A ta logika, po níž voláš... podle mého názoru stačí, aby byla položená do logiky samotného jazyka a do přirozené kauzality věcí (aby báseň měla přirozený časoprostor - pokud zakřivování časoprostoru není vyloženě autorovým tvůrčím záměrem; což většinou není). 

 

Hm?


<reagovat 
unseen (Stálý) - 16.12.2003 > člověče, to je nějaká divná báseň...nerýmuje se to, rytmus to nemá a ještě takový divný sousloví tam jsou...co si pod nima máme my,obyčejný lidi z venkova, představit, aha? ale asi je dobrá, když to tady všichni říkají, tak abych nebyl za blbce :o))))))))
Body: 5
<reagovat 
yossarian (Stálý) - 16.12.2003 > líbí
Body: 5
<reagovat 
volný_radikál (Občasný) - 19.12.2003 > dobře, zkusím to s tebou nerozumný a expresivní autore:

za poučení o jedovatosti akátu děkuji, ale poptám se lehce, není riskantní uvádět verš v kontextu, který zná jen pár lidiček zajímajících se o problematiku akátů? to tolik věříš tomu, že ti každý čtenář automaticky všechno uvěří? v tom verši vypichuješ trny, které ovšem jedovaté nejsou, jen šťávy toho stromu vzbuzují u ostatních rostlin alergii, takže svojí informací čtenáře nepěkně svádíš na cestičku drobného omylu, nemyslíš?

lyrika nemusí být za každou cenu popisem reality, ale neměla by realitě odporovat svou neskutečností, či umělým posunem od reality do schválnosti, viz "jedovatý akát"

expresivní prvky mají samozřejmě také svou realitu, jak by působilo bujaré veselí nad hrobem náhle zesnulé milenky? myslím, že nevěrohodně, a o to jde, základem by měla být věrohodná fakta a pokud je lyrika chce obrazně posunout, je třeba důvod posunutí naznačit nějakým obvyklým poetickým prostředkem - stále ten akát - jedovatost akátu vzhledem k ostatním rostlinám se neprojevuje jedovatými trny, pokud bys je nedal obrazně někam pod zem a do kontextu s těmi ostatními rostlinami

realita sebe samu nepopisuje, to někdo z reality vynáší na světlo neviděné - popisuje

atributem reality je množina možných popisů od chybných až po pravdivě estetické, nejde jen o jeden generální atribut

realita se člověku zjevuje do okamžitého rozpoložení, ano, ale celý svůj společenský život tyto vjemy konfrontujeme s okolím a provádíme korekce, takže potom je expresivita něco jako uměle vyvolávaná izolace vidění, tedy takový autor (zde právě ty) objevuje jen svoje vnímání, přesněji jeho způsoby, a to je pro poezii věru málo, je třeba říkat něco o světě, vedle těch expresí, deformace skutečnosti není cennější, než poetický poznatek

přirozená kauzalita věcí - opět ten akát - přirozené je, že trny akátu nejsou jedovaté, naopak vydávat zdání, že trny jedovaté jsou tuto přirozenou kauzalitu porušuje, tomu možná říkáš expresivita, ale nepodáváš k tomu dostatek referencí ke kontextu, kterým to vyslovuješ, botanik by třeba jásal, běžný čtenář však selže, proč to riskuješ ??
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 21.12.2003 >

 

 

co se týče tvé poznámky o tom, že o jedovatosti akátů ví jen pár odborníků, musím tě zklamat - je to vcelku elementární znalost (navíc, jak prohlašoval jeden básník: "nikdy nepodceňovat čtenáře, byla by to urážka"... )

 

vskutku, kořeny akátu nejsou jedovaté pro člověka (¨klidně se i ze studny napít...), ale pro ostatní vegetaci. ale je to básnický obraz a každý básnický obraz je především analogií ke konkrétní lidské fakticitě - někdo "to" za slovy cítí, někdo ne..., že? 

 

a stejně je tomu i s oním trnem (to, že jsem ti psal o nepříznivém vlivu akátu na okolní rostlinstvo bylo jen odpovědí na tvou námitku ohledně jedovatosti akátu)...

 

píšu snad v textu něco o jedovatosti akátu?? o to přeci nejde, že? "Akát, jak štír/po váhách jdoucí podzimem" ... ano, je zde příměr ke štírovi (štír má osten - prostý fakt - to, zda je jedovatý či ne, je až další stupeň mého poznání tohoto členovce - buď si to někde přečtu, nebo si to vyzkouším na vlastní kůži. když pozoruji ocas štíra a nevím, že je jedovatý, vnímám osten:),

 

ale toto dvojverší se předevšímdá vnímat jako rafinovaný lyrický obraz navozující časovost (podzim; patrně listopad) a zároveň, že je cosi v nepořádku, že je zde jakýsi osten, jež přišel po období váhání (znamení štíra po znamení vah)...

 

TY: základem by měla být věrohodná fakta a pokud je lyrika chce obrazně posunout, je třeba důvod posunutí naznačit nějakým obvyklým poetickým prostředkem - stále ten akát

 

já: ohledně té "věrohodnosti" fakt - viz výše. svou kritiku básně jsi založil na špatném uchopení jednoho obrazu a pozdějším tvrdošíjném trvání si na jedné malichernosti - celá kritika není o ničem jiném, než že trn akátu není jedovatý - - trochu fantazie, člověče! neobvyklý poetický prostředek? je legrační, že utkvělá předtava o nutnosti originality každé metafory, každého slova básně... ještě neomrzela (mě už tedy ano... experiment vyčerpán - křečovité lpění na "za každou cenu originálních" gestech unavilo čtenáře natolik, že poezii prakticky nekupují). báseň plná klišé, zdrobnělin, archaismů nebo gnóm - to je rakovina...

 

PS: je vtipné sledovat, jak někteří hodnotí básně způsobem: dobrý, jenom ten a ten verš a to a to slovo jsou už dost ohraný... a báseň má přitom třeba 30 veršů.

 

TY: "realita sebe samu nepopisuje, to někdo z reality vynáší na světlo neviděné - popisuje"

 

já: evidentně jsi nepochopil, o čem mluvím. báseň dělá básní právě to, že může přesáhnout rámec svých slov (báseň, která je zavinutá jen do slov je špatnou básní - taková báseň je popisná, ať se snaží o jakoukoli rafinovanost). i o próze, která přesáhne rámec slov - rámec popisu (a právě taková se nabízí čtenáři), se říká, že je poetická...  

 

TY: "realita se člověku zjevuje do okamžitého rozpoložení, ano, ale celý svůj společenský život tyto vjemy konfrontujeme s okolím a provádíme korekce, takže potom je expresivita něco jako uměle vyvolávaná izolace vidění, tedy takový autor (zde právě ty) objevuje jen svoje vnímání, přesněji jeho způsoby, a to je pro poezii věru málo, je třeba říkat něco o světě, vedle těch expresí, deformace skutečnosti není cennější, než poetický poznatek"

 

já: zde pouze smutné pousmání. sdělím ti sladké tajemství - to, co tvoří příběhový rámec této básně, se niikdy nestalo. ano básň prezentuje můj subjektivní svět, jak nazírám jsoucno člověka, realitu... ovšem pro poezii není nic horšího, než poezie poskládaná z "chytrých gnóm", neboť právě ty jsou nejprchavější. co přetrvává, je lidské archetypální nazírání světa, které se barví tím, jak se posunuje v čase - a tvoří skutečné svědectví. ne poezie, která se pokouší  o "nadčasové" generalizace, ale poezie vyrůstají z autentického vnímání současnosti (ve vztahu k minulosti - to je v mé poezii asi hlavním kamenem, ve vztahu k budoucnosti, k ostatním......). základnou psané poezie by - podle mě - měla být současnost, protože současnost je nadčasová.

 

zatím vše - sedím v netové kavárně, mastím to tu s čelem planoucím, a peněz málo...:)

 

těším se na odpověď!

 

 


<reagovat 
 surel (Občasný) - 7.1.2004 > egil> nelze vytvářet neosobní poezii. To je jako nežít ve společnosti. Pokud kdokoli cokoli napíše je to osobní. Celá ta vaše debata o realističnosti a lyričnosti je naprosto, ale úplně nesmyslná. Psát si můžu co chci, kdy chci a jak chci. to jak se to líbí někomu jinému je jeho věc. Pokud má někdo potřebu svou poezii vysvětlovat píše další poezii. Pokud někdo nějak text nechápe tak ho prostě míjí. tak to je a tak to bude. významy jsou vždycky osobní.
Ps archetypy existují popsat je nelze. pokoušet se můžem.
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 7.1.2004 >

co se týče začátku tvé reakce: jistě, ale já netvrdím nic jiného.

 

objektivní realita neexistuje, veškerá realita je subjektivní (tudíž zde žádná dualita ve skutečnosti ani neexistuje).

 

všechno je to o tom, o co člověk usiluje; v neumělém generalizování je vždy marnost - ať už vědomá či nikoli.

 

popis archetypů? ale v poezii nejde o popisy, to je její největší devizou 

 

asi si nerozumíme


<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 7.1.2004 > PS: ano. psát si můžeš co chceš a jak chceš, taková už je doba. co bude výsledkem takovéhoto  tvého uvažování nechci domýšlet (a snad ani číst; ale to je můj problém). měj se!.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 21.1.2004 > KV :o)
<reagovat 
Elyn (Občasný) - 24.1.2004 > Nejen ty, i víc, přesto..

Akát, jak štír
po vahách jdoucí podzimem,
mi vypáral nitku bolesti
z ramene.


Mnohdy stačí jediný osten,
aby přišpendlil běžce k vlastnímu odrazu.

Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter