Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.11.
Zina
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Když byl leden z kolekce Výprodej - Sell Out
Autor: juray (Občasný) - publikováno 12.12.2010 (11:43:09)
další ve sbírce>

Věnované Verči (1+2/2/2010)

 

Jsem jako v šíleném snu
Ano snad jen se mi to zdá
Nevím zda je ráno či noci půl
Jen jedna myšlenka zůstává

 

Proč všechno krásný
Mění se v čerň
Mrazivou temnotu
Když byl leden

 

Pozvedám své krvavé oči
Nemůžu spát i když nemám sil
V hodinách chvíle snad neskončí
Teď přeju si aby čas se vrátil

 

A aby už nikdy
Nepřišel ten den
Kdy se vše boří
Když byl leden

 

Já vím že Bože nevěřím
Ale teď strašně chci abys byl
Abys mi pomohl snést co cítím
Abys ten příběh šťastně ukončil

 

Mé rty šeptají
Slova neslyšitelné
Můj svět se zhroutil
Když byl leden

 

Přeju si ať se všechno vrátí
Ať se odestane co se stalo nám
Ať se to zlé pryč vytratí
Zlé čeho by se nikdo nenadál

 

Nedoufám už v další šanci
Ale přeci ještě nekončí
Ticho tíží olověnou mincí
Nikdy se však neloučím



Poznámky k tomuto příspěvku
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Zájmeno svůj ve všech obdobách... i jiná pilinovitá drť neplnovýznamových monosylab. A přesto mi nezbývá, než se zeptat: A co rytmus?
<reagovat 
 juray (Občasný) - 13.12.2010 > miroslawek> Je tam. Neměl by?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > juray> Inu, v klasickém verši by měl být určitě. A je tam skutečně? Máš nějakou oporu pro své tvrzení?
<reagovat 
 juray (Občasný) - 13.12.2010 > miroslawek> Snad jenom to, že kdo chce, ho tam slyší. Bohužel to nedokážu vypočítat v počtu přízvučných a nepřízvučných slabik nebo v délce intervalů mezi slovy. V tomto směru opravduu vzdělán nejsem. Ale opravdu se mi nezdá, že by tam žádný rytmus nebyl.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> 

Kdo chce, ho tam slyší. Hmmm. Vidíš, a to by mi na mysl nepřišlo, že v rytmus se dá prostě jen věřit. Jsem ohromen

 

Každopádně netuším, o jaké délce a jakých intervalech mezi slovy hovoříš. Novočeský verš je založen (Dobrovský, 1795, Böhmische Prosodie) na sylabotónické rytmizaci. To znamená, že záleží na počtu slabik a na počtu přízvuků (to je onen tón). Tím ovšem není řečeno, že by počty přízvučných a nepřízvučných slabik musely být ve veršových dvojicích nutně stejné a naopak, že by taková prostá shoda něco zaručovala. Záleží totiž mnohem hlouběji na vnitřní organizaci verše, který v tomto smyslu dělíme do menších rytmických celků, tzv. stop.

 

Klasická latina jich znala mnoho, v češtině mají smysl tři:

 

trochej - přízvučná, nepřízvučná

jamb - nepřízvučná, přízvučná

daktyl - přízvučná, nepřízvučná, nepřízvučná

 

Verš pak tvoří rytmickou řadu složenou z těchto jednotek. Schéma dané nějakým veršem, pak ve čtenáři vzbuzuje očekávání, že se bude v dalším průběhu určitým způsobem opakovat. Obyčejně k sobě přináleží verše svázané rýmem.

 

Tímto jsme si v kostce shrnuli učivo 5. třídy ZŠ a abych nebyl zlý, přes omezený prostor pokračujme dále.

 

Konkrétní, praktická realizace stop není striktní, často místo pravidla vystačíme s pouhou preferencí, tj. významným výskytem přízvučné nebo nepřízvučné slabiky na dané pozici. Určité konfigurace však možné nejsou. Na tomto místě s teorií raději skončíme, neboť dobrého pomálu a nechci psát dalších 30 stran.

 

Jen ještě ve zkratce připomenu, že čeština je jazyk s pevným přízvukem na začátku slova. Z toho jsou dvě výjimky:

 

1) přízvuk přechází na předložku

2) jednoslabičná slova, přízvuk mají ta, která nesou vlastní význam (zvratné zájmeno "se" je nepřízvučné, "smrt" je přízvučné)

 

Věnujme se nyní textu. Označíme si X - přízvučnou slabiku, x - nepřízvučnou.

 

Nejlépe identifikovatelná strofa je asi tahle

 

Pozvedám své krvavé oči
Xxx x Xxx Xx = daktylotrochej, kdy trochejskou řadu narušuje trojslabičný přízvukový celek "krvavé"
V hodinách chvíle snad neskončí
Xxx Xx x Xxx = jasný daktyl

 

Nemůžu spát i když nemám sil

Xxx X x x Xx X = budiž daktyl

Teď přeju si aby čas se vrátil

x Xx x Xx X x Xx = nebýt onoho předřazeného "Teď", jednalo by se o čistý jamb, takto nám v dvoudobé řadě překáží daktylské "přeju si", více daktylu tam však není

 

Vidíme, že příslušné verše si rytmicky vůbec neodpovídají, ani v tendenci...

 

Mohl bych rozebrat i strofy další, kde je situace mnohem více neujasněná a zmatečná.


<reagovat 
 juray (Občasný) - 14.12.2010 > miroslawek> Přesně tohle jsem měl na mysli, děkuju za osvěžení látky, že jste se mnou ztrácel čas. Nejde o to, že bych nikdy o těchto výrazech nikdy neslyšel. Jenom prostě, když píšu jakýkoli text, tak si nesednu, a neřeknu "dneska bych si dal jeden klasickej daktylek, a v refrénu bych mohl utéct... Třeba do jambu, ale aby to nikdo nepoznal." Pokud Vy ano, potom se Vám klaním.

Kromě toho Vám musím ještě pogratulovat, protože jste první, který jakýkoli můj text rozebíral až takhle do šroubku. Díky Vám konečně vím, že se mám vykašlat na obsahovou stránku věci, jako to děláte Vy, a psát rytmicky správně. Otevřel jste mi oči! :)
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> A čo si predstavujetě pod takým slovom "obsahová stránka", vojín Kefalín? Od dob starých Řeků omíláme pořád dokola 6 stejných témat, nic nového jsme nevymysleli. Tak alespoň obmýšlíme, JAK to udělat JINAK. Tedy někteří... a mimochodem - co je to rytmicky správně? Rytmus přece není cíl, je to prostředek, nástroj básníkův. Jeho svrchovanému umu je dovoleno vše.
<reagovat 
 juray (Občasný) - 15.12.2010 > miroslawek> Upřímně, nechci vymýšlet něco nového, i když bráno ad absurdum, už ani není proč psát, když je těch šest stejných témat popisováno pořád dokola.

A ad rytmus - já nevím, co je rytmicky správně. Vy jste začal s tím, že tam nejspíš žádný rytmus není, a pak jste mě přesvědčil, že asi není. A teď píšete, že je jen nástrojem, přičemž autor může (postmodernisticky :p) vše. Tak není pak úplně jedno, že je báseň napsána kombinacemi rytmů, jak jste odhalil? ;)

Na závěr, nejspíš jsem se zapomněl zmínit v úvodu, což je má chyba. Jedná se spíše o písňový text, než o klasickou báseň, a je moje chyba, že jsem jej zařadil jinam, protože se mi jevil, že je možné použít jej v obou kategoriích. Poezie to vyhrála :)
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > juray> 

Když nechceš vymýšlet nic nového, není proč psát. Resp. není proč vydávat takové počínání za uměleckou tvorbu. Zamysli se na chvíli nad významem slova tvorba.

 

ad rytmus) problémem právě je, když někdo neví. Když ví co dělá, může všechno. Jinak je to buď groteska a nebo k blití. A nebo obojí zároveň.

 

Písňový text má sice trochu jiné nároky a parametry, nicméně rytmické zákonitosti (nemluvě o jiných) fungují i v něm.

 


<reagovat 
 juray (Občasný) - 3.2.2011 > miroslawek> Howgh.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10 11 12 13
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter