|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
"Květoslav Minařík: "SPÁSA"
Řešení psychicko-fyzikální. Praha, Canopus 1992. ( Řada Přímá stezka, sv. 6 ). 95 str. Cena 40,- Kč.
Dílo mystika-samorosta, o němž se někdy hovoří jako o „českém Milarepovi, znají čtenáři Cesty z dob sklonku 1. republiky. Po Přímé stezce a Vnitřním smyslu Nového zákona od r. 1990 vyšla Beseda bohů, Jóga v životě současného člověka (kam jsem přičlenil hrst osobních vzpomínek), Světlo géniů a Cesta k dokonalosti.
Tento svazek všech z dosavadní řady poněkud vybočuje, protože k interpretaci jógových technik používá terminologie vědy. Autor si je vědom, že jogíni nikdy nevtěsnávali své zkušenosti do matematických vzorců a že nestojí o to, zda věda jejich vnitřní zkušenosti uzná či ne. Chtěl by však upozornit ryze vědecky založené jedince, že mezi biologickými membránami člověka a jeho mystickou zkušeností je úzká souvislost. Zaměřuje se proto na bioelektrické pole. Jeho napětí či vibrace se zvyšují sebekázní. Nejpropracovanější je meditační technika, při níž např. fyziologickými prostředky se vybavuje teplo, je v mahájánových sútrách, s ryze konkrétním cílem, odstranění strasti (s. 57). Avšak domněnka o elektromagnetické podstatě bioenergie je po objevech 70. let překonána. Zatím jen předvoj fyziků, fyziologů, psychiatrů, neurochirurgů a badatelů v oblasti mimosmyslových jevů pochopil, že "všechno je jinak", než věřila pozitivistická věda, že totiž jejich data mají smysl jen tehdy, je-li za rozvinutým, explikátním řádem sjednocující či transcendentní základ, který fyzik David Bohm nazývá řád implikátní (zavinutý). Tak mezi mahájánovými duchovědci a učením Bohma dochází ke konvergenci: to, co se nám jeví jako hmota, je zavinutý duch a analogicky duch je volatilizovaná hmota (srov. s. 68).
V závěrečné eseji „Idea spásy (s. 81 – 89) autor nachází její podstatu v přetvoření (lépe přeměně) hmotné bytosti v dynamickou: „bytost se stane zářivou, čímž se postupně ruší strukturální stagnace bytí“. Tak dochází k přesunu z bytostné báze na kosmickou. Prostěji vyjádřeno, spása je postupné vyprošťování z otroctví ztotožňování se s jevy zevního (a dodal bych i vnitřního) světa.
V předmluvě doc. MUDr. Antonín Bajer vybízí čtenáře, aby se nedal odradit obtížností rozváděných teorií a hypotéz, běžných v době, kdy byly eseje psány. Ty se za půl století nutně změnily a jejich interpretace by si vyžádaly neúnosně obsáhlý poznámkový aparát. Užitek z esejů budou mít především ti, kteří už vnikli do způsobu Minaříkova myšlení.
B. Merhaut
dr. Boris Merhaut, 2005, Brno
- Zájemcům poskytnu na autora kontakt; -Zeanddrich E.
."
|
|
|