Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 3.6.
Tamara
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Citáty
 > Citáty
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Aktuálně o líbivosti
Autor: Zmýlená (Občasný) - publikováno 20.6.2002 (18:03:24)

 

Jen kurvy se musejí líbit, poněvadž bez toho by zemřely hladem.

Verše ne.

                  F.X. Šalda ( z úvahy o poetismu)



Poznámky k tomuto příspěvku
řetízek (Občasný) - 20.6.2002 > verše umírají nedostatkem jedlíků...
<reagovat 
 Zmýlená (Občasný) - 20.6.2002 > řetízek> ...a jiné zase proměnou v knedlíky.

(argumentem-metaforou mě nedostaneš, podle mých zkušeností mají jednu zásadní nevýhodu...vždycky se dají nějak překroutit;-)
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 20.6.2002 > No samozřejmě, že měl pravdu.
A vůbec tenhle Šalda!
<reagovat 
 Zmýlená (Občasný) - 20.6.2002 > čmelák> Koukám, že máš taky slabost pro Pana kritika.

Otázečka/y: Co se tedy podle tebe verše mají když ne líbit? (šklíbit?) Budit nejen národy? Zrcadlit dobu? ...? ...? nebo jenom tak být?
<reagovat 
řetízek (Občasný) - 20.6.2002 > Knedlíky? Jak je ušouláš, takové budou...verše-kolik čtenářů, tolik je výkladu básní...kurvy-škaredým jedině kroutit uchem...hnusná kurva skutečně bude mít skutečne problém si vydělat, ale existuje hnusný verš? To, co se nelíbí dnes většině, může mít za sto let tisíce nadšených čtenářů, ale kde budou dnešní kurvy...a tak pořád dokola..se opakuji
<reagovat 
 Zmýlená (Občasný) - 20.6.2002 > řetízek> tak teď nevím, jestli jsem tvou první poznámku správně pochopila, jako že citátu oponuješ. Bohužel už si nepamatuji zbytek úvahy (vypsáno bůhvíkdy), ale já to Šaldovo přirovnání cítím jako odpor k laciné podbízivosti, snaze zalíbit se čtenářům. A verše nepotřebují třeba právě proto, že už další generace na ně může nahlížet jinak, jak správně podotýkáš. Snad už si rozumíme.

(těmi knedlíky sem myslela, když přestanou být poezií a stanou se prodejním artiklem)
<reagovat 
řetízek (Občasný) - 20.6.2002 > Víš, on to řekl Šalda takhle: "Básník se líbít nemusí. Líbit se musí jen kurva, jinak by umřela hladem". Ale to jen drobnost, protože jinak si myslím, že oba si myslíme přibližně totéž.
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 21.6.2002 > jenže ono hje líbit a líbit. Líbit ve smyslu být krásné, tedy ve smyslu jakés estetiky. to asi myslel šalda, když psal o verších a kurvách. druhé líbení je to oslovení tě. dávám příklad básničky, která splňuje oba případy líbení. "Když se na počátku světa/ setkávaly údy/ náhodně se spojovaly/ jenom tak/ jen z nudy/ vznikaly lidé/ zrůdy". Báseň je krásná, jelikož je symetrická, její verše jsou prostě libozvučné. Za druhé mě celkem oslovuje myšlenka, i když je děsivá.
Ale to není to co šalda myslel, jakýsi "princip líbení se kurvy". (I když jsou kurvy, které mají své kouzlo, že jo.)
Takže asi tak. Prvotní u mě není to prvé, ale to druhé líbení. Ale to si zároveň neodporuje. Porstě verše se nemusí líbit (esteticky) aby zaujaly. Jo?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter