Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 31.5.
Kamila
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Modřanské postsynchrony
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 27.2.2007 (10:48:48)


 Šílená svině (Občasný) - 2.3.2007 > Malke> Ale jo. Dyť jsem ti ty příklady řekl: "psi se utíkají za klackem", "lidé se utíkají do práce" - samá pěkná, trefná, a navíc běžná spojení. Navíc, jak už víme, tak podle slovníku i správná. To už nám chybí jen "Malke se utíká do k bohu". Ale vážně. Připustme jednu věc. Ač může být něco podle slovníku správně, může to být tak krkolomě a nesrozumitelně napsáno, že o tom řekneme "že máme o takových spojeních pochybnosti". Já teda nad "koleje se utíkají k dálce" ty pochybnosti mám, ale asi jsem jedinej (já jsem celkem věděl,co chtěl autor říci, jen jsem se pozastavi: "jít na lesu do houby", je taky asi podle slovníku správně).
Ad- aby člověk básni rozuměl,musí mít informace...to je komické. Tedy komické je to "nějaké". Existuje snad něco, o čem nemusíš mít informace, abys tomu rozuměl? A popřípadě,když obejdeš všechny knihovny a přesto básni nerozumíš, nemůžeš ji hodnotit? Píšeš: "O kvalitě díla, se nemá cenu bavit,když mu nerozumíš..." Milý/milá malke, to je jak kdybys řekl/řekla, že když nemůžeme rozumět, co si myslí řeka, tak nemůžeme říci, jestli je tlustá, hubená nebo špinová či bažinatá. Proboha, jestli srozumitelnost díla nemá vliv na kvalitu, jářku, to je jak tvrdit, že dům, u něhož nemůžeme najít vchod a okno, nevypovídá o tom, jestli je ten dům dobře postavenej nebo ne.
Těžko se asi dohodneme...tím hůř, že na většinu věcí, které tvrdíš, já mohu odpovědět stejně. Jestli prostě nechápeš (nerozumíš), že spojení "psi se utíkají ke klacku" a jiná další jsou spíše nepovedená, tak se stejně nikam nedostaneme. Umění je především "estetická hodnota", nikoliv exaktní. Všichni hodnotitelé do velké míry pracují s libostí či nelibostí. Na to žádné informace ze slovníku nepotřebují - ale nejsou pochopitelně na škodu, naopak. Ostatně každý může říci o hodnotiteli, že básni nerozumí a nemá ji hodnotit. To je jeden z nejblbějších argumentů.

Takže suma:
1) "koleje se utíkají k dálce" - není zcela běžné, ani běžné spojení. Protože, ač se tento tvar dá najít ve slovníku, slovník neurčuje, že se jedná o spojení běžné. Dokonce se jedná (obyčejnou zkušeností) o spojení velmi nevšední. S tím, že pro mě, je to spojení krkolomné a vlastně vyjadřuje celkový výraz básně...jimž je neladnost, krkolomnost...
2) srovnáno s dalšími metaforami, spojeními..."prach prachu", třesknutí slepého výstřelu" aj. jeví se mi báseň jako jako i její záměrná nesrozumitelnost (přivírání dveří čtenáři) jako intelektuálně ambiciózní, ale při jejím čtení se mi zdá, že není až tak intelektuálně zajímavá.
3)ač básni nerozumím, hodnotím ji proto, že ji zde autor vystavuje a to v prostředí, kde nějaké hluboké komentáře nemůže očekávat. Navíc si myslím, že tenhle můj komentář je zatím pod tímto dílkem nejobsáhlejší a navíc si myslím, že poměrně intelektuálně "nadprůměrný".
4) srozumitelnost a nezrozumitelnost díla souvisí s jeho kvalitou. U básně nehodnotíme jen její obsah, ale také formu. Tedy i to, zda je tomu, co píšeme rozumět.
5)Pořád dokolečka - všichni si myslí, že když někdo napíše, že něčemu nerozumí, že nemá smysl, aby to hodnotil. Tak podívej: smysl to má. Je TO TOTIŽ, můj milý, má milá ZPETNÁ VAZBA. Jedna z věcí, možná nejdůležitějších, která v umění jsou!!! Proto sem, většinou, lidé svá dílka dávají.
6)Nejdřív pochopit a pak hodnotit. Jak jednoduché. Mohu ti říci, z vlastní zkušenosti, že kdyby to bylo tak jednoduché, tak by ti umělci postavili pomník ze zlata i ostatní lidé, co se v umění pohybují. Co pomník - měl bys sochu větší než eiffelovka. Ono je to totiž sakramentsky složité. A v určité chvíli,ať chce vnímatel, či nikoliv, tak musí abstrahovat od jednotlivostí a nějak se k tomu postavit. Pro tebe je to snadné "máme to ve slovníku" a všimni si,jak od této jednotlivosti abstrahuješ... "je to běžné spojení"....srozumitelnost nesouvísí s kvalitou...když něčemu nerozumíš,nemá smysl hodnostit....paradoxem je, že ve všem se mýlíš. 1)není to běžné 2)souvisí 3)zpětná vazba je skoro to nejdůležitější.
Navíc,miláčku, furt jsme na totemu...
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Šílená svině
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter